اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اوز

فعالیت های حوزه فرهنگ و هنر شهرستان اوز را با ما دنبال کنید.

اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اوز

فعالیت های حوزه فرهنگ و هنر شهرستان اوز را با ما دنبال کنید.

 

 

کارگاه های آسیب شناسی و گروه درمانی خانه فرهنگ اوز با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی به صورت هفتگی هر پنج شنبه از سال ۱۳۹۷ توسط مدرس انجمن روانشناسی خانه فرهنگ اوز ،سیده عارفه هاشمی کارشناس ارشد روانشناسی بالینی،مشاور و مدرس کارگاه های پیشگیری از آسیب های اجتماعی و گروه درمانی، برگزار می شد که ۷ ماه به دلیل شیوع ویروس کرونا به تعویق افتاده و شروع مجدد آن از ۲۷ شهریور ماه با برگزاری کارگاه آموزشی با موضوع "پیشگیری و مداخله در بحران خودکشی" به مناسبت هفته پیشگیری از خودکشی بود.

گزیده ای از صحبت های سیده عارفه هاشمی مدرس این کارگاه:
خودکشی دومین علت مرگ و میر در بین سنین 15 تا 29 سال در دنیا است و هر ۴۰ ثانیه یک نفر در اثر خودکشی جان خود را از دست می‌دهد. هاشمی از مسری بودن این بیماری صحبت کرده و عنوان کرد که مسری بودن از آن جهت است که گاهی صحبت کردن از غم ها و مشکلات و به اشتراک گذاشتن آنها به نوعی باعث برانگیخته شدن غم ها در شخص دیگر و ترغیب شدنش به خودکشی شود.ایشان دلایل خودکشی را دو بخش کلی مورد بررسی قرار داد: بخش اول که شامل عوامل محیطی می باشد و زمینه های موثر در آن که شامل (عدم حمایت خانواده، جامعه و نهادهای آن از فرزندان، پایین بودن سطح زندگی، عدم آگاهی والدین از نیازهای فرزندان می باشد )که در عصر جدید باید به این موارد فضای مجازی و اینترنت و خطرات بالقوه ی آن اضافه کرد.بخش دوم شامل دلایلی که منجر به خودکشی افراد در بین سنین 15 تا 19 می شود بوده به طور مثال : هرگاه روح و روان درگیر مسائل و مشکلات باشد و اتفاقات ناخوشایندی در زندگی شخص به وقوع بپیوندد که شخص توانایی پذیرش آنها را نداشته باشد و نتواند با آنها کنار بیاید ، یا اشخاصی که در کودکی مورد سوء استفاده قرار گرفته باشند و همچنین افرادی که به مواد مخدر اعتیاد دارند، زمینه های افسردگی و استرس شدید در آنها بوجود می آید که می تواند منجر به خودکشی شود.
هاشمی در ادامه ی صحبت های خود از بی انگیزگی، احساس ترس، گناه، ناامیدی، تنهایی و ورود نکردن به جامعه و... سخن گفته و نوجوانان حاضر در جلسه نیز از احساس بی ارزش بودن ،احساس خشم، درماندگی و جریحه دار شدن غرور خود به عنوان عوامل منجر به تخریب شخصیتی خویش و به عبارتی خودزنی نام بردند.
در این کارگاه آموزشی با مشارکت شرکت کنندگان در مورد شیوه های پیشگیری، امکان کسب مهارت سازگاری و راه های غلبه بر اختلالات روانی، خشم شدید، چگونگی کنار آمدن با بیماری های لاعلاج و همچنین مصون ماندن از ارتباطات ناسالم گفتگو به میان آمد.

سیده عارفه هاشمی در پایان با اشاره به گوش دادن حرف همدیگر به جای نصیحت کردن از همدلی کردن و امید دادن به دوستانی که به نوعی درگیر مشکل هستند به عنوان اقدام موثر نام برد و توصیه کرد که از شبکه ها و گروه هایی که دارای بار منفی هستند و به تمایل افراد به خودکشی دامن می زنند دوری شود. در زمان بروز مشکل اورژانس اجتماعی بدون آگاهی از هویت فرد بهترین گوش شنواست و همچنین مشاوران و روانشناسان امن ترین افرادی هستند که می توان با آنها صحبت کرد و از آنها کمک خواست. صحبت نکردن در مورد خودکشی خود ظلم بزرگی به جامعه و افراد می باشد و در عوض آن باید آگاه سازی افراد از همان مراحل ابتدایی زندگی جدی گرفته شود.

عکس از : انس ملتفت

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۶/۲۹
روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اوز

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی