اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اوز

فعالیت های حوزه فرهنگ و هنر شهرستان اوز را با ما دنبال کنید.

اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اوز

فعالیت های حوزه فرهنگ و هنر شهرستان اوز را با ما دنبال کنید.

دکتر صالحی،وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی :


کتاب پدیده شگفت انگیز و اعجازگر همه دوران ها است؛ بشر دانش خود را با کتاب ثبت و منتقل کرده و کتاب در هر تمدنی چراغ راهنما و حافظ میراث معنوی و فرهنگی آن 

«به نام خداوند مهر و دانایی

کتاب پدیده شگفت­ انگیز و اعجازگر همه دوران­ ها است؛ بشر دانش خود را با کتاب ثبت و منتقل کرده و کتاب در هر تمدنی چراغ راهنما و حافظ میراث معنوی و فرهنگی آن بوده است. به گواهی تاریخ تمدن­ هایی که در آنها رابطه بین کتاب و انسان­ ها گسسته شد، به بوته فراموشی سپرده شدند و  و جوامعی که کتاب به عنوان نقشه راه در آن ارج­ نهاده شد، رشد و تعالی یافتند.

در جهان امروز نیز بر این باوریم که کتاب، محور نوآوری­ های شروع سده جدید بوده و محتوای مورد نیاز همه آنها با ذهن خلاق نویسندگان پدید آمده است. به بیان دیگر کتاب هم محتوا را تامین می­ کند و هم چرخه­ های اقتصادی صنایع فرهنگی را به گردش در می­ آورد.

نقش کتاب در ارتباطات میان نسلی و میان فرهنگی نیز بسیار برجسته است؛ به ­گونه‌ای که در گستره سرزمینی ایران و جهان ایرانی، هرآنچه به مفاهیم دینی، هویتی و فرهنگی توجه شده، جملگی به مدد کتاب از نسلی به نسل دیگر انتقال یافته و زمانی که به نام پدیدآوران این محتوای غنی ملی نظر می­ افکنیم،در می­ یابیم که از اقوام گوناگون و جای­ جای این خاک پهناور در انتقال و تعالی این مهم، کوشش­ های کم نظیری انجام شده است.

اکنون که به برکت خون شهیدان این سرزمین و انفاس قدسی امام راحل و هدایت­ های مقام معظم رهبری «مدظله­ العالی» گام دوم انقلاب اسلامی را مستحکم­ تر و با عزمی راسخ­تر برمی­ داریم، نیک ­می­دانیم که برای خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی، بی ­حضورکتاب پیشرفتی حاصل نخواهد شد و برای ایجاد آینده­ ای روشن برای نسل ­های بعدی، کتاب­ های خوب، آگاهی و توانایی جوانان آینده­ ساز این ملک را افزایش داده و جامعه را به کمال و سعادت خواهد رساند.

به رغم همه مشکلاتی که کشور عزیزمان در سه سال اخیر با آن ها مواجه شده، از تحریم­ های ناجوانمردانه آمریکا تا بیماری فراگیر کرونا و اثرات سوء آن بر اقتصاد کشور که فرهنگ و کتاب و پدیدآوران ارجمند آن نیز از این آسیب برکنار نبوده ­اند، هرچند آهست ه­تر اما مستحک م­تر به راه خود ادامه می­ دهیم. چرا که روح فرهنگ­ پرور ایرانی هیچ گاه در بحران­ ها متوقف نشده، و هم­چنان فرهنگ و کتاب پویا، زنده و پایدار است.

در بیست­ و هشتمین سال از برگزاری هفته کتاب، تمامی تلاش­ های خالصانه ­ای را که از سوی نهادها، انجمن­ ها و صنوف و نیز پدیدآوران کتاب در این سال­ ها شکل گرفته ارج می­ نهیم و خود را وام­دار کتاب، این انیس و دوست بی­ صدا، اما پر محتوا می ­دانیم. پس برای تکریم قلم و اندیشه گردهم می­ آئیم، هم اندیشی می­ کنیم و نسبت به رفع مشکلات، با تلاش مضاعف به یاری فرهنگ و اندیشه می­ شتابیم.»

 

دکتر رحیمی، استاندار فارس:

 

بسم الله الرحمن الرحیم

کتاب آیینه ی اندیشه، احساس، آگاهی و تبلورِ تجربه بشری است

نویسندگان و مؤلفان، به مدد کلید کتاب، قفل بسته ی معمای مسائل زندگی را گشوده و شمعِ روشنگرِ مسیرِ نجات از وادی جهل و نادانی هستند.

خوشبختانه مردمِ فهیم ما می دانند که نسخه ی نجاتِ بشر از نادانی، کتاب است و نویسندگان، مؤلفان و اهالیِ اردوی دانایی، به یقین سفیرانِ ارمغان آورِ روشنی و آگاهی اند؛ بنابراین، در ترویج و اشاعه ی فرهنگ کتابخوانی می کوشند و می دانند که برای رسیدن به قله های تعالی و سعادت باید کتاب و کتابخوانی، دغدغه ی اصلی و اصیل ساری و جاری در زندگی هر ایرانی باشد و با الگوپذیری از مردان و زنان موفق و بزرگان عرصه ی علم و ادب به اعجاز کتاب، ایمان بیاوریم.

 اینجانب ضمن گرامیداشت هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار، این مناسبت را به دست اندرکاران و تلاشگران عرصه ی فکر و اندیشه، صاحبان قلم، نویسندگان، مترجمان، پدیدآورندگان، ناشران، استادان، معلمان، دانش آموزان و دانشجویان عزیز،  تبریک عرض نموده و از همت والای آنانی که در ترویج فرهنگ کتابخوانی می کوشند  قدردانی می نمایم.

 

 

 حیدری،مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و دبیر ستاد هماهنگی شهرها و روستاهای دوستدار کتاب معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی:

آغاز هفته کتاب بر همه فعالان و علاقه‌مندان به حوزه کتاب و کتاب‌خوانی به‌ویژه مربیان و تسهیلگران و اعضای باشگاه‌های کتاب‌خوانی در سراسر کشور مبارک باد. برای همه این عزیزان آرزوی سلامتی و تندرستی دارم و از همه تسهیلگران و مربیانی که داوطلبانه در راه‌اندازی و مدیریت باشگاه‌های کتاب‌خوانی تلاش می‌کنند، سپاسگزاری می‌کنم.

همان طور که استحضار دارید هفته کتاب از روز شنبه بیست و چهارم آبان ماه آغاز شده است و با توجه به رویکرد اصلی این هفته که بر مبنای ترویج کتاب و کتاب‌خوانی است، از همه تسهیلگران جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان دعوت می‌کنم با استفاده از ظرفیت‌های باشگاه‌ها به‌عنوان نهادهای مردمی فعال در حوزه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی و گستردگی آن‌ها در سراسر کشور اعم از شهری و روستایی با حفظ شرایط بهداشتی و با طراحی و اجرای برنامه‌ها خلاقانه در حوزه فضای مجازی، ضمن پویایی فعالیت‌های باشگاه‌ها همچون سال‌های گذشته نقش ماندگار و اثرگذاری در ترویج کتاب‌خوانی در هفته کتاب داشته باشند. در این دوره از اجرای جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی، تسهیلگران از همان ابتدای دوره‌های آموزشی تا آخرین مرحله گردآوری و تدوین گزارش‌های باشگاه‌ها نقش پررنگ‌تری را بر عهده‌دارند. به همین خاطر است که دبیرخانه جام باشگاه‌ها برنامه‌های جدیدی برای تقدیر از تسهیلگران و تلاش آن‌ها دارد. امید است که بتوانیم به فراخور این تلاش‌ها قدردان زحمات همه فعالان عرصه ترویج کتاب‌خوانی باشیم.

 

 

 سهرابی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس:

تاریخ فارس و شیراز، نشانه‌های بلند ادبیات و فرهنگ را همیشه تاریخ با خود همراه دارد. نشانه‌هایی به بلندای رشته کوه‌های زاگرس که ایستادن را به یاد می‌آورد و پهنه‌ی سراسر تنوع آن که ایرانی چهار فصل را در خود همراه دارد، نشان از فرهنگ‌های بکر و دست‌نخورده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی و روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس؛ صابر سهرابی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس به همراه مهدی امیدبخش، معاون فرهنگی و مطبوعاتی و غلامرضا خوش‌اقبال، مشاور و مدیر روابط‌عمومی این اداره کل با حضور در آرمگاه حافظ، برنامه‌های هفته کتاب و کتاب‌خوانی شیراز، پایتخت کتاب ایران را همزمان با روز کتاب و کتاب‌خوانی، آغاز کرد.

صابر سهرابی در این آیین با تبریک فرارسیدن هفته کتاب و کتاب‌خوانی و گزینش دوباره شیراز به عنوان پایتخت کتاب ایران در سال آتی، بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران را گرامی داشت.

وی در پیام خود گفت:

تاریخ فارس و شیراز، نشانه‌های بلند ادبیات و فرهنگ را همیشه تاریخ با خود همراه دارد. نشانه‌هایی به بلندای رشته کوه‌های زاگرس که ایستادن را به یاد می‌آورد و پهنه‌ی سراسر تنوع آن که ایرانی چهار فصل را در خود همراه دارد، نشان از فرهنگ‌های بکر و دست‌نخورده است.

دوره‌های دور تاریخ فارس و شیراز درگ رو حضور اولیا و سالکانی است که آوای شب‌زنده‌داری شبانه‌شان رنگ چشمان شبانگاهان را سرمه می‌کند و روح بلندشان نور روزهای آفتابی این سرزمین است.

نگین تابان ولایت حضرت ختمی مرتبت به مهر ولایت همراه شده و تربت پاکان این سرزمین را مزین به نور احمد بن موسی و سید علاءالدین حسین و ... کرده است تا خاک این دیار عطر احمدی و محمدی به خود بگیرد و کمال همنشینی وجود مبارک‌شان خاک را تا عرش با خود برده و ارزش این سرزمین خاص کند؛ همین است که سال‌ها هر چه نمو می‌کند در این دیار پر مهر، همه خاص و ارزشمند خواهد شد.

ادبیات و علم و دانش و ... هر چه می‌بینی نقشی از نقش دوست دارد. اگر عارفی متولد می‌شود نقشی از حلاج و  ابن خفیف و روزبهان بر جای می‌گذارد و اگر شاعری شعر می‌سراید نقشی از سعدی و حافظ و عرفی و وصال و .. در این دیار برجای می‌ماند و اگر مردی علم و حکمت و فلسفه را دنبال کند ملاصدرا ظهور می‌کند و هزاران هزار آینه‌های تابان که تلألو وجودشان هزار نقش دارد و فارس و شیراز را اینگونه بوقلمونی از ادبیات و حکمت و فلسفه و هنر و ... ساخته است. آنچه می‌ماند دانایی است.

امسال شیراز که همیشه‌ی تاریخ پایتخت تمدن، ادبیات و فرهنگ بوده و استوار علیم سال‌هاست در برابر بلاها و ناملایمات ایستاده، دوباره ثابت کرده است که همانند گذشته همراه مردم ایران عزیز با تلخ‌کامی‌های بیماری جدید دست فرادست علم و دانش کرده و راه را با ادبیات همراه کرده است و نشان پایتخت کتاب را با خود داشته و دارد؛  به رسم ادب بر آنیم که همراه با نگاه بلند مردمانش پیام سلامتی و مهربانی را در بیست و هشتمین دوره هفته کتاب و کتابخوانی جمهوری اسلامی با شعار دانایی و مانایی به همه‌ی جهانیان به ویژه مردم ایران هدیه کند تا یادگاری که سال‌هاست از عشق برگرفته است با عشق تقدیم کند.

 

 

 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۸/۲۴
روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اوز

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی