اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اوز

فعالیت های حوزه فرهنگ و هنر شهرستان اوز را با ما دنبال کنید.

اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اوز

فعالیت های حوزه فرهنگ و هنر شهرستان اوز را با ما دنبال کنید.

۹ مطلب در مرداد ۱۴۰۰ ثبت شده است

به گزارش روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این مسابقه که به صورت مجازی و با ارسال فیلم و عکس از مراحل کار بر روی چادر، پارچه، روسری، شال و مقنعه و با تکیه بر فرهنگ بومی، محلی با همکاری دبیرخانه زنان و خانواده فرمانداری، کمیسیون بانوان شورای شهرستان، کمیته خادم الشهدا بسیج خواهران اوز، انجمن هنرهای سنتی (کارگروه مد و لباس) اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اوز و با هدف توجه به پوشش  اسلامی ایرانی  و استفاده از هنر سنتی بومی و محلی برای پوشش بانوان به مناسبت هفته حجاب و عفاف برگزار شد.

 

برندگان مسابقه را به شرح ذیل  اعلام می نماید:


-فاطمه نجم الدینی
-عالم جنیدی
-محبوبه شکوه

 

برندگان می توانند جهت دریافت هدیه خود نام و نام خانوادگی، نام بانک و شماره حساب خود را به شماره  ۰۹۱۷۸۱۰۸۳۱۶ پیامک نمایند.


با تشکر.

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ مرداد ۰۰ ، ۱۲:۱۹
روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اوز

رئیس و کارکنان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اوز در هفدهم مردادماه به مناسبت روز خبرنگار با جمعی از اهالی رسانه و خبر در اوز دیدار کردند.

 

به روایت تصویر از نگاه دوربین ناصر رفیعی:

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ مرداد ۰۰ ، ۲۲:۵۰
روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اوز

«مَثَلُ الَّذِینَ ینْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ کمَثَلِ حَبَّةٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِی کلِّ سُنْبُلَةٍ مِائَةُ حَبَّةٍ وَاللَّهُ یضَاعِفُ لِمَنْ یشَاءُ»

کسانی که اموال خود را در راه خدا انفاق می‌کنند همانند بذری است که هفت خوشه می‌رویاند که در هر خوشه یکصد دانه باشد (یعنی هفتصد برابر) خداوند برای هر کسی که بخواهد آن را چند برابر می‌کند. (سوره بقره آیه ۲۶۱)
شاید کار خیر در کمک های فرهنگی و کمک به قشر فرهنگی چندان ملموس و محسوس نباشد،اما بیشتر از سایر حوزه ها تاثیر آن را در جامعه مشاهده می کنیم .

 

در جهان کنونی آنچه می‌‌‌‏تواند منشأ و پایه تمام تحولات بشری واقع بشود مقوله «فرهنگ» است و حمایت از فرهنگ می تواند تاثیر بسزایی در رشد و توسعه داشته باشد، به عنوان مثال کمک به یک نویسنده برای چاپ کتاب،کمک به ساخت مکانی برای هنرمندان، کمک به هنرمندان برای انجام برنامه فعالیت،در اختیار گذاشتن مکان،کمک به هنرمندان در رشته های مختلف و چندین و چند کمک فرهنگی که می تواند ماندگاری اثر و آثار خیر و نیکی را به ودیعه گذارد و دعای خیر به دنبال داشته باشد.

 البته برای انسان خیر و نیکوکار لذتی که در کمک وجود دارد قابل مقایسه با هیچ لذتی نیست ،اینکه بدانی به واسطه عملی دلی شاد می شود بی آنکه انتظار پاسخی داشته باشی ، هرچند  خداوند چندین برابر به خیرین پاداش نیکو می دهد.
یکی از انجمن هایی که همیشه همراه فعالیت های فرهنگی هنری شهرستان بوده و مشارکت زیادی برای اجرای جشنواره ها و برنامه ها با هنرمندان داشته است انجمن نواندیشان اوز است که پیگیری های این انجمن  در کمک های مالی و معنوی به مجموعه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیرخانه پایتخت کتاب ،کمک به معیشت هنرمندان با کمک مالی و بسته های حمایتی در زمان کرونا، پیگیری برای ساخت مجموعه فرهنگی، کمک به پیشرفت طرح ها، برنامه ها، جشنواره های  فرهنگی و اجتماعی و برگزاری مسابقات باعث دلگرمی هنرمندانی است که در هر زمان خصوصا در این برهه سخت ناشی از بیماری کرونا بیش از هر زمان دیگری نیاز به توجه و حمایت دارند.
با تشکر از همراهی همیشگی انجمن نواندیشان و همه خیرین فرهنگی که سالها مجموعه فرهنگ و هنر را حمایت کرده و می کنند، برای همه خیرین،خصوصا خیرین فرهنگی آرزوی سلامتی و سربلندی و سعادت داریم.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ مرداد ۰۰ ، ۲۲:۴۵
روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اوز

١٧ مرداد ماه فرصت ارزشمندی است که هرسال یادآور روز کسانی باشیم که پژواک صدا و قلم شان می تواند جهانی را متحول کند،شاید این مناسبت در دو سال اخیر بهانه ای شد تا بیشتر قدردان تلاش و زحمات این قشر کوشا  باشیم و به این وظیفه خطیر  پی ببریم که پابه پای مسئولین و کادر درمان ،در زمان هر بحران در تلخی و سختی این روزها به رسالت خود عمل کردند و در این حرفه پردردسر، پراسترس و پرتنش حتی  جان خود را نیز از دست دادند تا ثابت کنند که مسئولیت وظیفه نیست بلکه عشق است.


آنها بی مهری و بی صبری ها را به جان می خرند ولی  دست از رسالت خود برنداشته و همچنان در راستای آگاهی و اطلاع‌رسانی تلاش می کنند تا پژواک واقعیت بی طرفانه در کسب اعتماد مردم باشند.شاید به ندرت پیش بیاید که از آنچه در ذهن نقش بسته است یا دستور گرفته است به پردازش خبری مشغول شوند خبرنگارانی که بی‌طرف هستند هیچ وقت نمی توانند له یا علیه کسی بنویسند چون تعهد خودشان دچار مشکل می‌ شود و این از اخلاق حرفه ای و ماندگاری در آن به دور است و خبرنگار بی‌طرفی را همواره باید رعایت بکند و عادل و امین باشد.


در تمام جهان، مطبوعات و خبرنگاران رکن و پایه مهمی برای اعمال نظارت اجتماعی و پیشبرد اهداف بلند در حوزه های مختلف جامعه بشمار می‌روند و شاید بیش از هر قشر دیگری در تحقق و تاثیر آن بر جامعه مدنی و رسیدن به توسعه فرهنگی ،اقتصادی و سیاسی موثر هستند.


به دلیل حساسیت حرفه خبرنگاری و ارج نهادن به جایگاه خبر و خبرنگار سالروز شهادت محمود صارمی که در راه وظیفه خطیر خبرنگاری به شهادت رسید این روز در تقویم ملی به نام روز خبرنگار نامگذاری شد،تا روز کسانی پاسداری شود که بی هراس از مشکل مجدانه در مسیر خدمت صادقانه و خالصانه و تعهدی بی بدیل و وصف ناپذیر خلق می کنند.


 به نوبه خودم ضمن گرامیداشت ۱۷ مردادماه، روز خبرنگار را به فعالان عرصه رسانه و هنر و مطبوعات سرزمینم تبریک عرض می نمایم و تبریک و خداقوت برای فعالان در شهرستان که با دانایی و آگاهی و قلم و بیان در ایجاد تحول و آبادانی در شهرستان اوز ، نقش مؤثر ایفا کرده است و آرزوی  استواری و مانایی قلم و قدم دارم  و صمیمانه از فعالیت مستمر و خستگی ناپذیرشان سپاسگزاری می کنم هرچند تلاش و کوشش اهالی رسانه و خبر و مطبوعات بر هیچ کس پوشیده نیست و به جرات می توانم بگویم حتی چندین برابر در مقایسه با مراکز استان ها که از امکانات زیادی نیز برخوردار هستند نقش موثر دارند و با وجود تفاوت سلیقه به صورت منسجم و در کنار هم زحمت می کشند امید است که مسئولین نگاه ویژه ای به آنها داشته باشند و بیشتر مورد لطف و عنایت و حمایت قرار بگیرند تا با دلگرمی و فعالیت بیشتر ادامه دهندو در  هموار شدن مسیر پیشرفت تلاش نمایند. 
فروغ هاشمی 
مرداد ماه ١٤٠٠

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ مرداد ۰۰ ، ۰۸:۰۲
روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اوز

به همت شبکه بهداشت و درمان، گروهی از خبرنگاران شهرستان اوز واکسینه شدند.


طی هماهنگی ای که با اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و سر دبیران و مدیران نشریات شهرستان اوز انجام شد، امروز یازدهم مردادماه اولین گروه خبرنگاران در سالن شهدای آموزش و پرورش اوز  واکسن کرونا را دریافت کردند.
با سپاس از تلاش و کوشش ریاست و کارکنان شبکه بهداست و درمان شهرستان اوز که همیشه پیشگام هستند و به صورت شبانه روزی در شرایط بحران کرونایی تلاش می کنند تا روند واکسیناسیون سرعت گیرد،اما
شاهدگلایه هایی نیز از سمت کادر درمان اوز بودیم که برخی از آن موارد را درج کرده و مصاحبه ای که از تلاشگران و مدافعان سلامت انجام شده را به زودی منتشر خواهیم کرد.

طبق گفته کادر درمان شبکه بهداشت:
-شبکه بهداشت و درمان روزانه واکسن تهیه کرده و فراخوان مرتبط با رده های سنی را منتشر می کند، اما متاسفانه گروه های سنی مرتبط استقبال خوبی انجام نمی دهند که خود باعث افزایش بیماری در سطح شهر و دل نگرانی کادر درمان می شود.
-کادر درمان عاجزانه از خبرنگاران و اهالی رسانه درخواست  کردند که صدای آنها باشیم و مردم را به واکسیناسیون عمومی که تنها راه کنترل اپیدمی است دعوت کنیم.
-واکسن برای بیماری های صعب العلاج رده سنی ۴۵ سال در شهر و شهرستان ورده سنی ۴۰ سال در روستاها هم انجام می شود که امیدواریم مراجعه در زمان تعیین شده انجام شود.
-کادر درمان همه تلاش خود را انجام می دهد اما مردم هم باید بخواهند، همکاری کنند و مواظب جان خود و عزیزانشان باشد.
-وقتی عزیزی فوت می شود ما بیشتر اذیت می شویم و ناراحت هستیم،جان خود ما هم در خطر است اما به جای دنبال مقصر گشتن باید خودمان رعایت کنیم.
-همراهی و همکاری کنیم تا با یاری  خدا بتوانیم کنترل کنیم.
-سلامتی ما در گرو سلامتی دیگران است،خواهشا به توصیه های شبکه بهداشت و کادر زحمتکش درمان توجه کنید.

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ مرداد ۰۰ ، ۱۸:۰۱
روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اوز

این مسابقه که توسط انجمن هنرهای تجسمی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و فضای مجازی ناحیه مقاومت بسیج سپاه اوز به مناسبت سالروز سقوط هواپیمای مسافربری ایران و شهدای ایرباس در دو بخش نقاشی و دلنوشته برگزار گردید با اعلام برگزیدگان به کار خود پایان داد.


در این مسابقه بیش از 25 اثر به صورت مجازی ارسال گردید که در پایان با بررسی نهایی در بخش نقاشی سه اثر و در بخش دلنوشته هم سه اثر برگزیده شد و جایزه بخش ویژه نیز به خانم مها جوکار شرکت کننده 10 ساله از فیشور که همراه تمام مسابقات و برنامه ها هستند و فعالیت خوبی نیز در حوزه کتاب و کتابخوانی دارند تعلق گرفت.

مها جوکار ۱۰ ساله از فیشور

 

برگزیدگان این دوره در بخش نقاشی:


عبدالکریم صالحی از اوز


درسا طالبی 8 ساله از لار


ابوالفضل محبی 11 ساله از لار


 در بخش دلنوشته:
 فرشید مصلایی از لار 
امیر رضا رضایی از اوز 
فاطمه نجاتی از اوز

 

برگزیدگان جهت دریافت هدیه و لوح تقدیر خود می توانند از شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۷ الی ۱۳ به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اوز واقع در خیابان طاهری کوچه‌ شماره ۹ مراجعه فرمایند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ مرداد ۰۰ ، ۰۸:۴۵
روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اوز

طرح انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران برای نخستین بار در ۱۳۹۳ از سوی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سراسر ایران برای ترویج کتاب‌خوانی برگزار شد و از آن سال به بعد به خاطر استقبال خوبی که از این طرح شد و همچنین برآوردهای مثبت کارشناسانه از آن، به صورت سالانه برگزار می‌شود.

 

این طرح نگاهی جانبی به پایتخت جهانی کتاب دارد؛ پایتخت جهانی کتاب عنوانی است که هر سال از سوی یونسکو به شهری اعطا می‌شود که برای تقویت جایگاه کتاب و ترویج کتاب‌خوانی چشمگیری ارائه کرده است.


در طرح‌  پایتختی کتاب، هر شهر باید با برنامه‌ ها و ایده های نو و خلاق و  طرح های کاربردی داشته باشد بتواند در گسترش و ترویج فرهنگ کتابخوانی درمیان مردم تلاش کند و طرح هایی ارائه دهد که قابل اجرا باشد.هدف از این جشنواره و سایر جشنواره های مرتبط افزایش سرانه مطالعه در کشور است که به یاری خدا و همت فعالان موفق بوده و شاهد رشد و افزایش و توجه به کتاب و کتابخوانی خصوصا در گروه کودک و نوجوان که تاثیر بیشتری دارد بوده ایم.  


حال که به مرحله نهایی جشنواره رسیده ایم ضمن  خداقوت سخنی با برگزار کنندگان و دبیرخانه مرکزی پایتخت کتاب ایران داریم:
همه ما سالها در بطن کار بوده ایم و می دانیم موفقیت طرح ها و برنامه ها در گرو تداوم آنهاست.
و به قول شاعر اوزی: به کـردار آی از گفتار کین  عشق /نه از گفتـــار کز کـردار خیزد/ هــزاران قرن باید تا چــو تائب/ چنین طوطی خوش گفتـار خیزد/


طی دوره های گذشته که اوز در طرح پایتخت کتاب ایران شرکت کرد با خود عهد کردیم که چیزی جز حقیقت بیان نکرده باشیم و پیش خدای خود رو سفید گردیم. بر این اساس طی چند دوره شرکت در جشنواره پایتخت کتاب ایران برنامه هایی که به اجرا درآمده را مستند کرده و برنامه هایی که در آینده سعی در اجرای آن داریم را به اجرا درآوردیم، این دوره طرح هایی مانند: گذر فرهنگ و هنر،  کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، ساخت کتابخانه تخصصی مادر و کودک، ساخت سایت کافه کتاب بادگیر و تاسیس باشگاه کتابخوانی جهاندیدگان و سالمندی ،تاسیس کتابفروشی در مکان های تاریخی وسنتی را پیگیری کرده و به پیشرفت های زیادی دست پیدا کردیم اگرچه در این دوران سخت کرونایی و شرایط اقتصادی که افراد با آن درگیر بودند خیلی از طرح ها و برنامه ها قابل اجرا نبود ولی همچنان برآن عهدی که بستیم پایبند ماندیم و توانستیم بیش از گذشته در ترغیب مردم به مطالعه بیشتر با اجرای برنامه های مجازی خلاق تلاش کنیم و با دعوت از اندیشمندان، فرهیختگان، اساتید، نویسندگان بین المللی و ملی و ایرانیان سراسر دنیا در برنامه ها و پویش های مختلف به صورت گفتگو و مصاحبه و سخنرانی با پخش زنده در فضای مجازی استقبال برای کتاب و کتابخوانی را دو چندان کنیم. جز دوستی و انس و الفت جامعه با کتاب هدف دیگری را دنبال نکردیم چون می دانیم ارتقای یک جامعه در گرو ارتقای سطح آگاهی و دانایی آن خواهد بود. بر این اساس این دوره طرح های ابتکاری زیادی به گنجینه فرهنگ ترویج کتابخوانی اضافه شد که به عنوان مثال کتاب دربند، کافه کتاب سیار شازده جنوب، جشنواره مجازی قصه های بومی محلی، شاعران بهار، مسولین کتابخوان ،حمایت مالی از نویسندگان برای چاپ کتاب و حمایت از نشریاتی مانند چامه و... اوزی های با کتاب کشور امارات، حلقه های مطالعه و کتابخوانی بانوان اوزی مقیم امارات، کتاب- کودک – عشایر، هنرمندان، ورزشکاران سفیران دانایی،مسابقه ٣٠ گلچین از نهج البلاغه، مسابقه دلنوشته مدال جنایت (دلنوشته ای برای شهدای هواپیمایی ایرباس) و نذر بزرگ دانایی، طرح هفتگی موزه مانایی، کتاب دانایی، راه اندازی موزه اسناد و مدارک و تجار و بازرگانان اوزی، درخواست برای موزه کتاب، چله کتاب و غیره که می توان آن ها را در قالب طرح های بین المللی و ملی نیز عملی کرد.


ایجاد هماهنگی و همکاری میان دستگاه ها و نهادهای مختلف دولتی و غیر دولتی در این دوره بیشتر شد و توجه خیلی از شهرستان ها و مراکز استان ها به شرکت در برنامه های اوز باعث دلگرمی بود.


بسیاری از طرح هایی که اجرا شده و در حال اجراست به مستندپیش رو اضافه نشد اما مستند و گزارش آنها در سایت های خبری معتبر و در دبیرخانه پایتخت کتاب موجود است.


ترویج و توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی رسالتی بود که در این سال ها بر عهده گرفتیم و به آن عمل کردیم و این اقدامات گام موثری بود که باعث پیوند بیشتر سازمان ها و نهاد ها و مردم شد و در جامعه گسترش پیدا کرد.


در پایان از آن هیأت محترم درخواست می کنیم ما را با شهرهای بزرگ و امکانات زیاد مقایسه نکنند بلکه بر اساس داشته ها و توانایی های هر شهر نسبت به آن قضاوت کرده و نیم نگاهی نیز به شهرهای کوچک برای کسب عنوان پایتخت کتاب ایران نشان دهند تا تحقق عدالت و نشاط فرهنگی و حمایت از شهرهای کم برخوردار با فعالیت های زیاد که در دستور کار دبیرخانه مرکزی قرار دارد عملی شود. به قول حضرت حافظ:
ما بدان مقصد عالی نتوانیم رسید

هم مگر پیش نهد لطف شما گامی چند


به امید پیشرفت روز افزون در عرصه کتاب و کتابخوانی و رسیدن به قله های رفیع دانایی.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ مرداد ۰۰ ، ۰۷:۵۹
روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اوز

به گزارش روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اوز:

اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اوز با همکاری دبیرخانه کانون های مساجد و فرهنگسرای نهاد مقام معظم رهبری دانشکده بهداشت به مناسبت بزرگداشت عید غدیر خم مسابقه مجازی  گلچینی از نهج البلاغه را برگزار می کند.

علاقمندان جهت شرکت در مسابقه می توانند ۲ گلچین از ۳۰ حکمت انتخاب شده در فایل Pdf را در قالب ویدیوو یا فایل ۱ دقیقه ای تا پایان تایم کاری ۳۰ مردادماه از طریق پیام رسان واتس اَپ به شماره  ۰۹۳۶۹۹۴۲۶۲۹ ارسال نمایند.

به نفرات برتر کارت هدیه و لوح تقدیر اهدا خواهد شد.

جهت دانلود فایل pdf روی گزینه "دریافت" کیلک نمایید:

دریافت

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ مرداد ۰۰ ، ۰۸:۰۱
روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اوز

به گزارش انجمن کتاب اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی :


این مسابقه که در هفته کتاب و کتابخوانی اعلام شد یک فرصت سه ماهه جهت ارسال  آثار در نظر گرفته و شرکت کنندگان  می توانستند به صورت حضوری یا از طریق فضای مجازی آثار خود را به دبیرخانه پایتخت کتاب اوز ارسال نمایند،آثاری که خوانا بود و شرایط شرکت در مسابقه را داشت مورد بررسی قرار گرفت و پس از بررسی نهایی و نظر هیئت داوران کتاب دهکده شیرینی فروش ها نوشته مارال جباری به عنوان برگزیده این دوره از مسابقه انتخاب گردید و ۱۷  اثر دیگر در قالب یک مجموعه کتاب چاپ خواهد شد و در مجموع ۱۸  کتاب به شهرستان فرهنگی اوز اضافه خواهد شد.


این مسابقه توسط انجمن هنرهای تجسمی اوز با همکاری انجمن کتاب دبیرخانه پایتخت کتاب اوز برگزار گردید و هزینه چاپ کتابها توسط انجمن نواندیشان،شورا و شهرداری،اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن هنرهای تجسمی و جمعی از خیرین تامین گردید.
هزینه چاپ کتابها بالغ بر ٣٥  میلیون تومان است.
در این کتاب ۱۷  نویسنده برای کودک و نوجوان کتاب نوشته اند و طراحی آن را هم خودشان انجام داده اند که در صورت تامین هزینه همه کتابها به صورت جداگانه نیز چاپ خواهد شد و  ۱۷  کتاب دیگر به برگ تقویم شهرستان فرهنگی اوز اضافه خواهد شد.ضمن تبریک به همه همشهریان و سپاس از حامیان مالی و معنوی،امیدواریم باز هم شاهد چاپ کتاب از نویسندگان اوزی باشیم و کودکان و‌نوجوانان بیشتری را به کتاب خواندن و کتاب نوشتن تشویق کنیم.
اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی برای هنرمند گرامی سرکار خانم مارال جباری و همه نویسندگان که پس از چاپ کتاب و‌ رونمایی با آنها مصاحبه و گفتگو خواهیم داشت آرزوی موفقیت و سربلندی دارد.

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ مرداد ۰۰ ، ۱۲:۵۴
روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اوز