اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اوز

فعالیت های حوزه فرهنگ و هنر شهرستان اوز را با ما دنبال کنید.

اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اوز

فعالیت های حوزه فرهنگ و هنر شهرستان اوز را با ما دنبال کنید.

۱۲ مطلب در آبان ۱۴۰۰ ثبت شده است

در آئین تجلیل از خیرین حوزه زیر ساخت های فرهنگی و رونمایی از کتاب و تجلیل از برگزیدگان کشوری و استانی حوزه کتاب  که  روز پنج شنبه ۲۷ در دانشگاه آزاد اسلامی اوز برگزار شد گفت: شهرستان اوز لیاقت  کسب عنوان پایتخت کتاب کشور را دارد. امید‌بخش گفت: اگر داوران هفتمین دوره پایتخت کتاب ایران نیم نگاهی به شهرستان اوز در مقایسه با دیگر شهرهای راه یافته به مرحله نیمه نهایی که هیچکدام  قد و قامت شهرستانی را دارا نیستند داشته باشند متوجه این موضوع خواهند شد  که همه چیز در این شهرستان به صورت  داوطلبانه بوده و مشارکتی انجام می شود.

 


 

اوز تنها شهری است که در این سالها نشان  استمرار فعالیت به صورت جدی را دارد و از مسئولین خواست تا
توجه ویژه ای به اوزدر مقایسه  با دیگر شهرهای راه یافته به مرحله نیمه نهایی که بعضی مرکز استان هستند داشته باشند.

 
 امید بخش همچنین از آشنایی با سابقه دیرینه کتاب و کتاب خوانی در اوز نام برد و گفت من  خودم  را عضوی از هیت اجرایی  دبیرخانه پایتخت کتاب اوز می دانم.

 

امید بخش در  پایان از همراهان تشکر و قدردانی کرد و گفت ماندگاری اوز در جشنواره  کشوری پایتخت کتاب، نشان از شایستگی این مردم با فرهنگ دارد زیرا بردباری و دست از فعالیت برنداشتن و ماندن و تلاش ها را بهتر ادامه دادن نشان از شایستگی و صبوری مردم با فرهنگ اوز دارد.

 


در پایان  لوح تقدیر دکتر یاسر احمدوند مدیر کل دفتر مطالعات و برنامه ریزی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی برای خیرینی که در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ در حوزه زیر ساخت های فرهنگی اداری و در حوزه کتاب فعالیت  داشتند و لوح تقدیر از طرف ابراهیم حیدری مدیر کل سابق  دفتر مطالعات و برنامه ریزی وزارت ارشاد برای برگزیدگان  پویش های مختلف کشوری کتابخوانی و لوح تقدیر صابر سهرابی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس برای خیرینی که در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ دبیرخانه پایتخت کتاب و جام باشگاه های کتابخوانی را یاری کردند و اعضا هیت اجرایی دبیرخانه پایتخت کتاب اوز و برگزیدگان استانی جشنواره های کتاب و کتابخوانی اهدا گردید.

 


در این آیین که به مناسبت هفته فرهنگ عمومی و هفته کتاب و کتابخوانی در دانشگاه آزاد اسلامی صورت گرفت.
شیخ صالح انصاری امام جمعه موقت ،علی پور فرماندار شهرستان ، گلابی بخشدار مرکزی،، فضل الله سلمان پور، فرمانده ناحیه بسیج مقاومت سپاه و هیت اجرایی دبیرخانه شامل رییس فرهنگ و ارشاد،شهردار، رییس اداره کتابخانه های شهرستان،رییس و اعضای هیت اجرایی و جمعی از خیرین و معتمدین حضور داشتند.

 

عکس: گلی برازنده

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ آبان ۰۰ ، ۱۸:۴۸
روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اوز

در اولین روز از هفته کتاب و کتابخوانی که در تالار فرمانداری برگزار گردید فرماندار اوز و رییس انجمن کتابخانه های شهرستان در نشست با اعضای انجمن کتابخانه های اوز و کتابداران گفت:

کتاب و آموزش  جایگاه بسیار زیادی  دارد اگر نگاهی به اسنادی که اکنون  در اختیار داریم و فضای مجازی و کتابخانه ها بیندازیم متوجه خواهیم شد  که هیچ چیز جای  کتاب را نگرفته است.

 


 

کتاب با  تکنولوژی بشری رو به پیشرفت هست و با فناوری اطلاعات و فضای مجازی باز هم حرف اول رو می زند و  همچنان جایگاه خود را حفظ است  و به عنوان بهترین ابزار موثر در آموزش استفاده می شود.


کتاب یک میراث سودمند برای بشر است  که در زمینه های فرهنگی ، اجتماعی ، اقتصادی ، سیاسی اهمیت ویژه ای دارد.


اگر بخواهیم  از کتاب بگوییم  و کتابخوانی بگوییم صحبت بسیار زیاد است زیرا کتاب بزرگترین ضامن بقای بشری است و خواهد بود یعنی آنچه از دانش  بزرگان و  گذشتگان به ما ارث رسیده است و آنچه  درواقع محفوظ می ماند  و از تباهی جلوگیری می کند  همان کتاب هست.


 کتاب محصول تجربه بشری است ،محصول خلاقیت های ذهنی که توسط انسان طراحی شده و راهگشای مسیر های انسان سازی شده است و البته در  دراز مدت این آموخته ها  بایدبه دانایی برسد.

 


 

با تبریک هفته کتاب و کتابخوانی و روز کتابدار ،از مجموعه اداره کتابخانه  ها و کتابداران ،اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و کسانی که در ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی نقش موثری داشته و دارند تشکر می کنم  ودر ادامه  افزود:باعث خوشحالی است که خیرین   زیر ساخت را در این شهرستان  فراهم کردند و فرصت ها برای فعالیت در این حوزه مهیا است.
در حال حاضر 9 کتابخانه در شهرستان داریم  که ان شالله به زودی با کمک خیری بزرگوار در کوره کلنگ مجموعه کتابخانه این شهر نیز زمین زده خواهد شد.

 


 

شهر اوز در حوزه کتاب و کتابخوانی و فعالیت های ترویجی حرف اول را در کشور می زند و در رقابت با کلان شهر ها تا کنون توانسته است دو بار عنوان شهر خلاق کتابخوانی را از آن خود کند.


امسال هرچند در بحث پایتخت کتاب رقبای قوی وجود دارد ولی باز هم ما شاخصه هایی داریم که می توانیم باز  رتبه  خوبی که شایسته این شهر است به دست بیاوریم.


و تا کنون نیز جایگاه ویژه ای در بحث کتاب و کتابخوانی داشته ایم. در این مراسم هاشمی رییس فرهنگ و ارشاد،نامی رییس شورای شهر ،کراماتی شهردار،زارع رییس اداره کتابخانه های شهرستان،کتابدارن و محمد محمودی و آرش فقیهی از اعضای هیت امنای نهاد کتابخانه های اوز حضور داشتند.


در پایان جلسه نیز با لوح تقدیر از کتابداران شهرستان تجلیل به عمل آمد.

(با تشکر روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اوز )

 

عکس: گلی برازنده

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ آبان ۰۰ ، ۲۳:۴۶
روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اوز

*افزایش مهارت های اجتماعی *


-افزایش روحیه کار جمعی


-*افزایش اعتماد به نفس و تمرکز *


-رشد آگاهی


در کودکان و نوجوانان از عوامل موثر شرکت در دوره های آموزشی هنرهاب نمایشی است


👇👇👇👇👇👇👇👇
*انجمن هنرهای نمایشی *


با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اوز برگزار می کند:

 


*کارگاه آموزشی بازیگری * 🎭


(سطح مقدماتی)


*مدرس : فاطمه لطافت *


(12جلسه )


در گروه سنی : 10الی 16 سال


زمان: *از 27 آبان ماه پنج شنبه  شروع دوره *


*مکان : سرای زرنگار(خانه فرهنگ ) *


جهت اطلاع بیشتر و نام نویسی به شماره  07152516020 ( عصر ) تماس و یا با پیام رسان واتساپ 09308040241هماهنگ نمایید.

 

عکس: گلی برازنده

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ آبان ۰۰ ، ۱۸:۳۱
روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اوز

به نقل از خبرنگار موزه مردم شناسی اوز، نخستین کارگاه آموزش خبرنویسی در اوز برگزار شد.

کارگاه آموزش خبرنویسی با حضور بیش از ۳۰ نفر شرکت کننده با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اوز ، گروه رسانه‌های شهرستان اوز ( رشا ) و دانشگاه آزاد اسلامی اوز روز پنجشنبه ۲۰ آبان ماه ۱۴۰۰ در تالار شیخ سعدی دانشگاه آزاد اسلامی اوز برگزار شد.

این کارگاه با تدریس احمد خضری مدیر مسئول پسین اوز و ابراهیم احمدی مدیر مسئول پیام اوز و اوز امروز برگزار شد.

 

 

تعریف خبر، تشریح سبک‌های خبری، عناصر و مفاهیم انواع خبر، مراحل تنظیم خبر، شرح ارزش های خبری، مفاهیم اساسی خبر، سبک‌های خبری و ویژگی های خبرنویسی از مباحث این کارگاه آموزشی بود.

عناوین موضوعات کارگاه:
مدرس: احمد خضری
تعریف خبر، عناصر خبری، انواع خبر، ارزش های خبری و ویژگی های خبر نویسی

مدرس این کارگاه خبر نویسی گفت: عناصر خبری به خبر ارزش می دهد و هرچه تعداد این عناصر در خبر بیشتر باشد اهمیت و اعتبار آن بیشتر می شود.
وی اظهار داشت : منظور از عناصر خبری پاسخ به شش سوال چه، چرا، چگونه، که، کی و کجا می باشد و هر خبری که به این شش سوال پاسخ داده شود آن خبر کامل می باشد.

دربرگیری (فراگیری)، شهرت، برخوردها، اختلاف‌ها، درگیری‌ها و منازعه‌ها، استثنا‌ءها، شگفتی‌ها، بزرگی و فراوانی تعداد و مقدار، مجاورت و زمان یا تازگی رویداد را ارزش های خبری نام برد که وجود هر یک از این ویژگی ها باعث برجسته شدن موضوع می شود که به شکل خبری درآید.

خبر چیست؟
خبر عبارت است از اطلاعات و آگاهی از رویدادی که در زندگی مردم تاثیر گذار باشد.
برای نوشتن خبر اصول و مقررات لازم است که دانشمندان رسانه‌های جمعی این اصول را تنظیم کرده اند.

انواع خبر
١-خبر پوششی
٢-خبر کوتاه
٣-پیش خبر
۴-خبر تولیدی
۵-خبر اکتشافی
۶- خبر اتفاقی

عناصر مهم خبری
شش عنصر خبری که به خبرهای ما شکل و هویت می دهند و می بایست در تنظیم خبرها به کار گرفته شود:
۳ (ک) ۳ (چ)
که؟
کجا؟
کی؟
چگونه؟
چه؟
چرا؟

ارزش های خبری:
۱-شهرت
۲-دربرگیری
۳- مجاورت ( مجاورت جغرافیایی و مجاورت معنوی)
۴-بزرگی
۵-برخورد
۶-تازگی
۷-استثنایی و عجیب

نکته مهم و قابل توجه:
ذکر منبع خبر در تمام خبرها الزامی است.

عناوین موضوعات کارگاه:


مدرس: ابراهیم احمدی
انواع لید، تیتر، روتیتر، زیر تیتر، سوتیتر، میان تیتر و انواع سبکهای خبرنویسی (تاریخی و هرم وارونه)

معرفی سبک های خبری
به طور کلی سبک‌های خبری عبارتند از:
سبک تاریخی
سبک هرم وارونه
سبک تاریخی همراه با لید
سبک پایان شگفت‌انگیز
سبک بازگشت به عقب
سبک تشریحی

هر کدام از این سبک‌ها برای نوع خاصی از خبر مناسب هستند و به طبع معایب و مزایای خود را دارند.

معرفی سبک خبری تاریخی
سبک خبری تاریخی یکی از راحت‌ترین و قدیمی‌ترین شیوه‌های نگارش خبر به خصوص برای مبتدیان است. سبک تاریخی فاقد لید است و روش نگارش آن بدین صورت است که بخش‌های مختلف رویداد به ترتیب وقوع آن نوشته می‌شود.

معرفی سبک هرم وارونه
در فرهنگ روزنامه‌نگاری و ارتباطات، هرمِ وارونه یکی از سبک های خبرنویسی است
در سبک هرم وارونه، مهم‌ترین اطلاعات در قالب لید عرضه شده، و سپس به تدریج تا انتهای خبر از ارزش اطلاعات کاسته می‌شود. به عبارت دیگر، اصلی‌ترین بخش مطالب در بند اول خبر ذکر می‌شوند تا مخاطب بلافاصله در جریان عناصر اصلی خبر قرار بگیرد. در این سبک، مهم‌ترین عناصر در بالای خبر و قسمت‌های کم اهمیت‌تر که بیشتر اوقات به پیشینۀ خبر اشاره دارند، به شکل خلاصه در پایین خبر آورده می‌شوند .

گفتنی است : به شرکت‌کنندگان در این کارگاه، گواهی‌ آموزشی شرکت در دوره از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس اعطا خواهد شد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ آبان ۰۰ ، ۲۱:۲۳
روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اوز

*انجمن هنرهای تجسمی با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ،اداره آموزش و پرورش ، انجمن کتاب و دبیر خانه پایتخت کتاب اوز برگزار می کند : *


به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی و پس از تجربه موفق در اولین دوره و استقبال خوب دانش آموزان و دانشجویان و علاقه مندان بازهم به صورت حضوری برگزار می کند.


📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚


شعار هفته کتاب سال ۱۴۰۰

(جای خالی را با کتاب خوب پر کنید)
—————-____
__—————————————
شما هم می توانید ایده های الهام بخش و خلاق خود را کتاب کرده  و به اشیا و یا هر وسیله ای که خود دوست دارید جان ببخشید و شخصیت بدهید.


*این دومین دوره نمایشگاه بزرگ * لذت خواندن و مطالعه است. پس با شخصیت دادن و جان بخشیدن به آنچه در ذهن خلاق شما وجود دارد یک کتاب خوب یا وسیله ای برای مطالعه  جای خالی را پر می کند.

 

معلمین ، اساتید ، دانش آموزان و دانشجویان و اساتید  دانشگاه و عموم مردم  هم می توانند شرکت کنند.

 

سبک آثار: آزاد و می تواند در قالب های مختلف اجرا و عملی شود.


ساخت ماکت کتاب ،ساخت کتاب به *شیوه های مختلف ، نقاشی خلاق سه بعدی و یا هر آنچه شما دوست دارید. حتی می توانید از مواد دور ریختنی هم استفاده کنید تا کمکی به طبیعت کرده باشید.

 

مهلت ارسال آثار : از 19 آبان ماه الی 2 آذر ماه تمامی آثار در سرای زرنگار (خانه فرهنگ ) به نمایش عموم گذاشته می شود.
 
مکان تحویل آثار : سرای زرنگار (خانه فرهنگ اوز )

 

جهت تحویل آثار می توانید به شماره 09334887471 تماس یا به دبیرخانه پاییتخت کتاب در خانه فرهنگ (عصر)و یا اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اوز (صبح ) مراجعه نمایید.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ آبان ۰۰ ، ۱۰:۲۴
روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اوز

دو دوره کارگاه آموزش مقدماتی خبرنویسی روز پنج شنبه 20 آبان ماه و از ساعت 8:30 صبح الی 12 به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی اوز برگزار می گردد.

 

احمد خضری مدیر مسئول و صاحب امتیاز روزنامه پسین اوز مدرس کارگاه اول و ابراهیم احمدی مدیر مسئول و صاحب امتیاز نشریات پیام اوز و اوز امروز مدرس کارگاه دوم خواهند بود.

 

این دو روزنامه نگار باسابقه اوزی در کارگاه های آموزشی خود موضوعاتی نظیر عناصر خبری، ارزش خبری و ویژگی های خبرنویسی برای کارگاه اول و لید، رو تیتر، زیر تیتر و سو تیتر سبک های خبرنویسی برای کارگاه دوم آموزش خواهند داد.

این کارگاه ها زیر نظر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اوز و با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی اوز برگزار می شود.

 

در پایان دوره به شرکت کنندگان گواهی آموزشی از طرف اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس اعطا خواهد شد.

 

علاقمندان جهت شرکت در این کارکاه ها می توانند نام و نام خانوادگی خود را به همراه شماره تماس به شماره 09174134214 واتساپ نمایند.

 

رزومه ابراهیم احمدی

1. 3 سال سردبیری فصل نامه داخلی بیمارستان اوز با نام پیام خاتم

2. عضویت در شورای نویسندگان و سرپرستی عصر اوز از سال 78 تا 95

3. سردبیر عصر اوز در سال 94

4. مدیر مسئول و صاحب امتیاز پایگاه خبری اوز امروز از سال 95 تا کنون

5. مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه پیام اوز از سال 95 تا کنون

6. نگارش و انتشار بیش از 500 مقاله و گزارش در عصر اوز، پیام اوز و اوز امروز

7. عضو هیئت مدیره نمایندگی خانه مطبوعات لارستان از سال 94 تا 98

8. شرکت در دوره های متعدد روزنامه نگاری در استان، لارستان، گراش و اوز.

9. کسب مقام سوم در رشته مقاله در جشنواره های منطقه ای مطبوعات یزد در سال 92 و جشنواره مطبوعات استان فارس در سال 94.

 

رزومه احمد خضری

1. نگارش روزنامه دیواری پیام اوز در سال 1339 کلاس چهارم ابتدایی

2. نماینده مجله نور دانش در سال 1342 کلاس هفتم

3. نماینده مجله جیبی در سال 1344 کلاس نهم

4. عضو تحریریه نشریه پیام آموزش و پرورش اوز در سال 1375

5. سردبیر نشریه عصر اوز از بهمن 1379 تا 1396

6. عضو شورا و رئیس شورای سرپرستی عصر اوز

7. صاحب امتیاز و مدیر مسئول پسین اوز از سال 1396 تا کنون

8. خبرنگار برتر صدا و سیمای فارس در سه دوره متوالی

9. انتخاب مقاله وحدت اینجانب در کنگره وحدت تهران و اعزام به خارج از کشور

10. مولف کتاب های جلوه های کهن و ره آورد و کسب عنوان برتر سفرنامه (ره آورد) در سال 1399 در حوزه انتشارات مشق تهران

11. خبرنگار ایرنا در لارستان به مدت 20 سال و فارس در لارستان به مدت 2 سال

12. نگارش مقالات و گزارشات متعدد از اوز و غیره در نشریات استان و کشور

13. دبیر گروه رشا (رسانه شهرستان اوز)

 

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ آبان ۰۰ ، ۲۲:۱۰
روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اوز

این جشنواره که با هدف آشنایی کودکان با ادبیات و فرهنگ فولکلور و ایجاد نشاط و شکوفایی خلاقیت و دوری آنها از شرایط روانی بحران کرونا، سرگرمی و یادگیرى توسط اداره  فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره آموزش و پرورش، موزه مردم شناسی، باشگاه کتاب خوانی بهار و انجمن کتاب اوز، دبیرخانه پایتخت کتاب برگزار شده بود به دلیل استقبال و مشارکت  کودکان و دانش آموزان فعال شهرستان اوز و ارسال کلیپ هاى زیبا و خلاق و درخواست مدیران مدارس و دانش آموزان تا اوایل هفته کتاب و کتابخوانی1400/08/29 تمدید شد.


در پایان با تبریک روز دانش آموز به ریاست اداره آموزش و پرورش شهرستان اوز و مدیران و معلمان و دانش آموزان پرتلاش شهرستان از همراهى و همکارى با جشنواره ها و برنامه هاى ملى و مذهبى صمیمانه تشکر مى کنیم.


لطفا آثار زیبا و به یاد ماندنی را به شماره پیام رسان واتساپ
09378511828
 ارسال نمایید.


آثار ارسالی را می توانید از صفحه اینستاگرام موزه مردم شناسی اوز به آدرس https://instagram.com/evaz.museum?igshid=1ntrjhzdf3bfv
دنبال کنید.


آثار تمام شرکت کنندگان نمایش و با رای هیئت داوران انتخاب خواهند شد.

 

(روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اوز)

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ آبان ۰۰ ، ۱۴:۲۹
روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اوز

به نام خدا


آنچه که براى کشور ما و براى عناصر فرهنگى مهم است، گسترش کیفى فرهنگ است. یعنى تربیت شاعر، نویسنده، هنرمند و تربیت کسانى که بتوانند تولید هنرى بکنند و پایگاه هنرى را پیش ببرند. (مقام معظم رهبری)

 

۱۴ آبان ماه در تقویم ایران  روز فرهنگ عمومی است و یک هفته را  به این نام  نامگذاری و شاید برنامه ها و جلسات زیادی برگزار گردد، هرچند یک روز خاص برای این مناسبت در نظر گرفته شده است اما باید قبول کنیم که فرهنگ نمی تواند در یک روز یا هفته خلاصه شود…


نقدی هم که همیشه از زبان اهالی فرهنگ و‌البته هنر شنیده می شود و‌به جاهم هست اینکه تمام مناسبت ها با شکوه برگزار می شود و به آن اهمیت داده می شود اما‌ به این روز مهم که می رسد گاهی با یک تبریک در فضای مجازی تمام می شود…..


بارها گفته اند و شنیده ایم که «فرهنگ و هنر» در هر کشوری، رابطه نزدیکی با شناخت و حفظ هویت ملی آن کشور دارد و انسان بدون فرهنگ و هنر معنایی ندارد»
«فرهنگ و هنر در عین حال که دو مقوله ی جدا از هم هستند ولی مکمل یکدیگرند، به این معنی که مهم ترین میراث تاریخی بشر، فرهنگ اوست که وسیله تعامل و ارتباط او با دنیای پیرامونش به شمار می رود و هنر مهم ترین بخش فرهنگ است. اصالت هنر و پیوند آن با زندگی بشر، رمز ماندگاری آن است که در طول تاریخ با زندگی وی عجین شده است…»


همه انسان ها در طول تاریخ به فرهنگ نیاز داشته و دارند چرا که اساس و هویت زیر بنای شکل گیری هر جامعه و ملت فرهنگ آن است،از پوشش گرفته تا رفتار شهروندی و آداب و رسوم و زبان ،رفتار  و غیره همه را فرهنگ می نامند.فرهنگ مثل ساخت یک ساختمان نیست که  چند ساله تمام شود و  پایان کار بگیرد و‌بگوییم فرهنگ هم باشکوه تمام شد،فرهنگ ریشه و شالوده است که می توان  تاثیر و‌اثرش را به وضوح در کل جامعه دید.

 

و اما در مورد "فرهنگ عمومی "به طور کلی در تعریف این عبارت به ظاهر ساده اما گسترده گفته اند که فرهنگ عمومی؛ فرهنگ غالب و گسترده‌ای است که در میان عموم جامعه رواج دارد و حوزه‌ای از عقاید، ارزش‌ها، جلوه‌های احساسی و هنجارهاست .


"در مدلی که شورای فرهنگ عمومی ارائه کرده است. فرهنگ شامل دو حوزه کلی فرهنگ نظری و فرهنگ عمومی است. فرهنگ عمومی شامل امور فرهنگی، فعالیت‌ها و امکانات می‌شود.

 

فرهنگ عمومی مانند کل نظام فرهنگی و فرهنگ که در چهار وجه ظاهر می‌‏شود: درونی، روانی، نمادی، نهادی و آثار. از این رو می‌‏توان رگه‌های فرهنگ عمومی را در همه این جلوه‌‏ها یافت. فرهنگ عمومی، در کنار فرهنگ رسمی، در همه حوزه‌های زندگی اجتماعی، خانواده، حکومت، اقتصاد و سیاست ،آموزش و پرورش و بهداشت ونظایر اینها حضور دارد. از این رو نمی‌توان آن را به حوزه مشخصی محدود ساخت."


فرهنگ عمومی در کل «شبکه بهم تنیده، قدرتمند و مؤثر از دانش ها، گرایش ها و منش های عمومی جامعه است که در عین ابهام و نامرئی بودن، وجود و حضورش در جامعه احساس می شود و با قدرت خویش در سرتاسر زندگی، تابع خود می سازد»


ایران کشوری با تنوع زیاد فرهنگی و اقوام مختلف دارای فرهنگی غنی از گذشته تا  اکنون است و اوز شهری که از دیر باز به شهری فرهنگی و اهل کتاب و مطالعه شهره بوده است و دارای فرهنگی متنوع در آداب و رسوم و غیره است.


اوز توانسته است در سالهای اخیر با تکیه بر تجربه گذشتگان و در گذشتگان و جهاندیدگان بر گسترش و غنای فرهنگی خود بیافزاید و  تاثیر آن را در حوزه های مختلف با کسب عنوان های مختلف و میزبانی جشنواره های ملی و مذهبی در سطح کشوری و استانی و تاثیر آن در جامعه شاهد باشد .


۱۴ آبان‌ماه"روز فرهنگ عمومی" را به عموم همشهریان فهیم ، خیرین فرهنگی ،اعضای محترم شورای فرهنگ عمومی شهرستات ،دستگاه های اجرایی ،مدیران و دست اندر کاران امور فرهنگى وهمچنین سخت کوشان و تلاشگران عرصه فرهنگ، هنر و رسانه ،دبیران انجمن های فرهنگی و هنری و روسا و اعضای دبیرخانه های فرهنگی شهرستان و همراهان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اوز که از بدو تاسیس تا کنون متولی بسیاری ازبرنامه ها و جشنواره ها و‌عنوان های کسب شده بوده است تبریک عرض می نمایم.


به قول رودکی:


هیچ گنجی نیست از فرهنگ به           تا توانی رو هوا زی گنج نه

 

فروغ هاشمی مسئول اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ودبیر شورای فرهنگ عمومی شهرستان اوز


آبان ماه ۱۴۰۰

 

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ آبان ۰۰ ، ۲۳:۵۵
روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اوز

کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی فیشور با همکاری کتابخانه میرزایی و خانه فرهنگ فیشور قصد دارد به مناسبت سیزدهم آبان ماه، روز دانش آموز، مسابقهای تحت عنوان فیشورشناسی برگزار نماید.

 

علاقمندان به شرکت در مسابقه فوق باید سوالات زیر به همراه پاسخ آنها را در برگه A4 نوشته و در یک پاکت به صورت سربسته به خانه فرهنگ فیشور تحوید دهند.

 

1. مکان های تاریخی فیشور را نام ببرید و شنیده های خود را در مورد این مکان ها بنویسید.

2. نام 10 برکه و موقعیت جغرافیایی آنها را بنویسید.

3. محدوده فیشور را از شمال، جنوب، شرق و غرب بنویسید.

4. نام پزشکان بومی فیشور را بنویسید.

5. نام اعضای اولین شورای اسلامی فیشور را بنویسید.

6. نام معلمان بومی فیشور را بنویسید.

7. نام اولین دهیار فیشور را بنویسید.

8. رودخانه های فصلی فیشور را نام ببرید.

9. نام کوه های فیشور را بنویسید.

10. دشت های فیشور را نام ببرید.

11. چه گیاهان دارویی در کوه ها و دشت های اطراف فیشور می رویند؟ محل رویش آنها را ذکر کنید.

12. شغل اکثریت مردم فیشور در قدیم چه بوده است؟

13. نام محله ها و کوچه های قدیم فیشور را بنویسید و دلیل نام گذاری آنها را ذکر کنید

 

نتایج و همچنین اهدای جوایز در هفته کتاب و کتابخوانی اعلام و انجام می شود. ضمنا در هنگام تحویل پاسخ ها دقت شود که علاوه بر نام و نام خانوادگی و شماره تماس، نام مدرسه نیز ذکر شود.

 

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ آبان ۰۰ ، ۱۸:۵۸
روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اوز

به گزارش انجمن کتاب شهرستان اوز:این  انجمن در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و آشنایی با نویسندگان و همچنین فعالین این حوزه در سطح شهرستان و کسب تجربه از اهالی فرهنگ و ادب و صاحبان کتاب .

 


روز شمار خود را از ١٣ آبان ماه روز دانش آموز تا پایان هفته کتاب و کتابخوانی به صورت زیر اعلام می دارد:

 

-مصاحبه با فعالان عرصه کتاب و کتابخوانی شهرستان

 

-مسابقه عکاسی با موضوع تصویری از کتابخانه کوچک خانه ما یا کتابهایی که ما در خانه داریم .(اوز و توابع)

 

-تجلیل از برگزیدگان پویش های کتابخوانی،نشاط نوروزی با کتاب و نامه به نویسنده ای که دوست دارم.

 

-تجلیل از برگزیدگان مسابقه کتابخوانی رفاقت به سبک تانک.

 

-اعلام برگزیدگان جشنواره  کودک و ضرب المثل.

 

-نشست مشترک با اعضای باشگاه کتابخوانی جهاندیدگان و معرفی کتاب.

-اعلام برگزیدگان مسابقه هفته دفاع مقدس با موضوعات دفاع مقدس و مدافعان سلامت.

 

-روایتی از خاطرات گذشته اوز (با حضور بزرگترهای با تجربه و مادربزرگ ها و پدربزرگ ها)


این برنامه ها با همکاری دبیرخانه پایتخت کتاب وجام باشگاه های کتابخوانی،اداره آموزش و پرورش ،دبیرخانه زنان و خانواده فرمانداری ،انجمن های فرهنگی هنری،انجمن ادبی تائب ،موزه مردم شناسی ،هتل سنتی نریمان و همراهی ویژه نجاران و کابیت سازان شهر ستان اوز برگزار می گردد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ آبان ۰۰ ، ۱۲:۲۹
روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اوز