اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اوز

فعالیت های حوزه فرهنگ و هنر شهرستان اوز را با ما دنبال کنید.

اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اوز

فعالیت های حوزه فرهنگ و هنر شهرستان اوز را با ما دنبال کنید.

برگزاری کارگاه آموزش خبرنویسی در اوز

شنبه, ۲۲ آبان ۱۴۰۰، ۰۹:۲۳ ب.ظ

به نقل از خبرنگار موزه مردم شناسی اوز، نخستین کارگاه آموزش خبرنویسی در اوز برگزار شد.

کارگاه آموزش خبرنویسی با حضور بیش از ۳۰ نفر شرکت کننده با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اوز ، گروه رسانه‌های شهرستان اوز ( رشا ) و دانشگاه آزاد اسلامی اوز روز پنجشنبه ۲۰ آبان ماه ۱۴۰۰ در تالار شیخ سعدی دانشگاه آزاد اسلامی اوز برگزار شد.

این کارگاه با تدریس احمد خضری مدیر مسئول پسین اوز و ابراهیم احمدی مدیر مسئول پیام اوز و اوز امروز برگزار شد.

 

 

تعریف خبر، تشریح سبک‌های خبری، عناصر و مفاهیم انواع خبر، مراحل تنظیم خبر، شرح ارزش های خبری، مفاهیم اساسی خبر، سبک‌های خبری و ویژگی های خبرنویسی از مباحث این کارگاه آموزشی بود.

عناوین موضوعات کارگاه:
مدرس: احمد خضری
تعریف خبر، عناصر خبری، انواع خبر، ارزش های خبری و ویژگی های خبر نویسی

مدرس این کارگاه خبر نویسی گفت: عناصر خبری به خبر ارزش می دهد و هرچه تعداد این عناصر در خبر بیشتر باشد اهمیت و اعتبار آن بیشتر می شود.
وی اظهار داشت : منظور از عناصر خبری پاسخ به شش سوال چه، چرا، چگونه، که، کی و کجا می باشد و هر خبری که به این شش سوال پاسخ داده شود آن خبر کامل می باشد.

دربرگیری (فراگیری)، شهرت، برخوردها، اختلاف‌ها، درگیری‌ها و منازعه‌ها، استثنا‌ءها، شگفتی‌ها، بزرگی و فراوانی تعداد و مقدار، مجاورت و زمان یا تازگی رویداد را ارزش های خبری نام برد که وجود هر یک از این ویژگی ها باعث برجسته شدن موضوع می شود که به شکل خبری درآید.

خبر چیست؟
خبر عبارت است از اطلاعات و آگاهی از رویدادی که در زندگی مردم تاثیر گذار باشد.
برای نوشتن خبر اصول و مقررات لازم است که دانشمندان رسانه‌های جمعی این اصول را تنظیم کرده اند.

انواع خبر
١-خبر پوششی
٢-خبر کوتاه
٣-پیش خبر
۴-خبر تولیدی
۵-خبر اکتشافی
۶- خبر اتفاقی

عناصر مهم خبری
شش عنصر خبری که به خبرهای ما شکل و هویت می دهند و می بایست در تنظیم خبرها به کار گرفته شود:
۳ (ک) ۳ (چ)
که؟
کجا؟
کی؟
چگونه؟
چه؟
چرا؟

ارزش های خبری:
۱-شهرت
۲-دربرگیری
۳- مجاورت ( مجاورت جغرافیایی و مجاورت معنوی)
۴-بزرگی
۵-برخورد
۶-تازگی
۷-استثنایی و عجیب

نکته مهم و قابل توجه:
ذکر منبع خبر در تمام خبرها الزامی است.

عناوین موضوعات کارگاه:


مدرس: ابراهیم احمدی
انواع لید، تیتر، روتیتر، زیر تیتر، سوتیتر، میان تیتر و انواع سبکهای خبرنویسی (تاریخی و هرم وارونه)

معرفی سبک های خبری
به طور کلی سبک‌های خبری عبارتند از:
سبک تاریخی
سبک هرم وارونه
سبک تاریخی همراه با لید
سبک پایان شگفت‌انگیز
سبک بازگشت به عقب
سبک تشریحی

هر کدام از این سبک‌ها برای نوع خاصی از خبر مناسب هستند و به طبع معایب و مزایای خود را دارند.

معرفی سبک خبری تاریخی
سبک خبری تاریخی یکی از راحت‌ترین و قدیمی‌ترین شیوه‌های نگارش خبر به خصوص برای مبتدیان است. سبک تاریخی فاقد لید است و روش نگارش آن بدین صورت است که بخش‌های مختلف رویداد به ترتیب وقوع آن نوشته می‌شود.

معرفی سبک هرم وارونه
در فرهنگ روزنامه‌نگاری و ارتباطات، هرمِ وارونه یکی از سبک های خبرنویسی است
در سبک هرم وارونه، مهم‌ترین اطلاعات در قالب لید عرضه شده، و سپس به تدریج تا انتهای خبر از ارزش اطلاعات کاسته می‌شود. به عبارت دیگر، اصلی‌ترین بخش مطالب در بند اول خبر ذکر می‌شوند تا مخاطب بلافاصله در جریان عناصر اصلی خبر قرار بگیرد. در این سبک، مهم‌ترین عناصر در بالای خبر و قسمت‌های کم اهمیت‌تر که بیشتر اوقات به پیشینۀ خبر اشاره دارند، به شکل خلاصه در پایین خبر آورده می‌شوند .

گفتنی است : به شرکت‌کنندگان در این کارگاه، گواهی‌ آموزشی شرکت در دوره از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس اعطا خواهد شد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۰۸/۲۲
روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اوز

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی