اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اوز

فعالیت های حوزه فرهنگ و هنر شهرستان اوز را با ما دنبال کنید.

اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اوز

فعالیت های حوزه فرهنگ و هنر شهرستان اوز را با ما دنبال کنید.

۸ مطلب در فروردين ۱۴۰۰ ثبت شده است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در آستانه فرا رسیدن یاد روز شیخ اجل، گفت: سعدی شیرازی عارفی است که راحت روح و روان را با سخن به مردم بی زمان هدیه داده است.

مصلح الدین را که شهره سخنش در آفاق رفته است و ذکر جمیل او که به هر گفتی می گویند متعلق به همه عالمیان می توان دانست، خواسته آنانی که مدتی به معرفت ادب و ادبیات دل بسته اند. او که عاشقانه گلستان و بوستان خود را با هجده در زیبا برای عالمیان رو به بهشت وا گذاشته تا همه ی عاشقان را به عشق معشوق به جنت سرای ادب و معرفت دعوت کند، سیرت پادشاهان را در اخلاق درویشان دانسته و اخلاق درویشان را به فضیلت قناعت مزین می داند، بزرگترین قناعت را در وادی عشق، به خاموشی می شناسد و آنگاه عشق و جوانی را با درایت و تدبیر پیر وابسته و می داند که مردمان را به تاثیر تربیت می توان متغیر کرد، و زبان را در هشتمین منزل با عنوان مهمترین آیت و نشانه حضرت دوست و راه رازهای گفته و ناگفته و سر به مهر مردمان با او می داند؛ مصلح دین تدبیر را در احسان می‌داند و عشق و مستی عالم را به تواضع و رضا به قضای خداوند مقصور می کند، قناعت را با عالم تربیت می شناسد و مهمترین عنصر تربیت را شکر عافیت؛ و به درستی آنکه شکر عافیت را میشناسد راه ثواب را دنبال خواهد کرد؛ و می داند که راز و نیاز را به عشق مناجات با خداوند پیوند زده اند و تا چشم برهم زنی آفتاب تموز زمان را با تو قسمت می کند و می داند که:
خوش است عمر دریغا که جاودانی نیست/ پس اعتماد بر این پنج روز فانی نیست

نمی‌توان به عشق تکیه زد و زیستنی به مهر داشت و مصلح الدین را نشناخت ، او مرد خداست و با آثارش معتکف نشین سخن پردازی است که گنج هنرمندی سخن سرایان عالم را ، کلیددار است، و پشت آن همه شور و شعر و کلام، بهشتی خلق کرده است که باد خزان به تضرع برای او پیام بهار می آورد؛ نخل بندی را به بستان هدیه داده است و شاهدی را به کنعانیان شناسانده است؛ و هر آنچه از رازهای عالم و تجربه سفرهای رنگینش کسب کرده است تحفه ی ایران و ایرانیان کرده است. نشان فخر مصلح الدین تنها به سعد بن زنگی منصوب نیست که او اول شیرازی است و آنگاه سعدی و شاید که اول ایرانی است و آنگاه شیرازی؛ آری مصلح الدین مرد خداست که پرده پندار دریده و می داند که:

مرد خدا به مشرق و مغرب غریب نیست/ چندانکه می‌رود همه ملک خدای اوست
کوتاه دیدگان همه راحت طلب کنند/ عارف بلا که راحت او در بلای اوست

و عارفی است که راحت روح و روان را با سخن به مردم بی زمان هدیه داده است.

آنچه از آنهمه عشق بازی و شور کلمات باقی است بهشتی توبرتوست که درهای آن هر کدام به بهشتی دیگر باز می شود تا پیام مهر را به سراسر عالم نثار کند. و امروز در این روزگار تلخ برای مردمانمان بهترین داروی نشاط آور گهرهای سفته و سخن سعدی خواهد بود تا کام مردمانمان به کلام شکرینش شیرین باشد.

اول اردیبهشت ماه 1400 سلامتی را به شور سخنان سعدی برای مردمان جهان و ایران و شیراز آرزو داریم ، که :
سخنی که با تودارم به نسیم صبح گفتم/ دگری نمی شناسم تو ببر که آشنایی

صابر سهرابی
مدیر کل فرهنگ و ارشاد فارس
شیراز بهار 1400

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ فروردين ۰۰ ، ۲۳:۰۲
روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اوز


آیین تجلیل از هنرمندان برگزیده اوزی جشنواره دهه هنر فارس در هفته هنر انقلاب اسلامی با شعار «هنر متعهد به حقیقت»، در محل سالن اجتماعات فرمانداری برگزار شد.

در این آیین ابتدا صحبت های دکتر احمدی زاده معاونت سیاسی، اجتماعی و امنیتی استانداری فارس و صابر سهرابی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در مورد جشنواره دهه هنر به صورت کلیپ پخش گردید.

 

علی اصغر علی پور فرماندار شهرستان اوز در این آیین گفت: جمع هنرمندان همیشه یک جمع شادی‌بخش و نشاط آفرین است و جامعه هم مدیون اقدامات هنرمندان می باشد. وی افزود: بحث فرهنگی شهر اوز یکی از دلایلی بود که شهر اوز را برای مسئولیت‌ خودم انتخاب کردم و فعالیت های فرهنگی در این شهرستان جای تقدیر دارد. علی پور همچنین از هنرمندان که با شرایط سخت حاکم بر جامعه در عرصه‌های مختلف حضور دارند و خود را در کشور مطرح می‌کنند تشکر کرد و این را افتخاری برای شهرستان دانست و افزود : از فروغ هاشمی، رئیس فعال فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن نمایش،عوامل و برگزیدگان جشنواره تک بازیگر که در زمانی که کرونا باعث خاموشی هنرهای نمایشی شد همچنان چراغ هنر شهرستان را روشن نگه داشتند تشکر میکنم، متولیان فرهنگ و هنرمندان با تلاش خود این عرصه را در فضای مجازی دنبال کردند و امیدوارم تلاش کنیم و با توجه به رنگ بندی هایی که از سوی ستاد پیشگیری از بیماری کرونا اعلام می شود فعالیت های هنری از جمله تئاتر از سرگرفته شود.

 

فروغ هاشمی مسئول اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اوز درباره جشنواره و هدف از برگزاری جشنواره صحبت کرد و افزود: این جشنواره که آخرین جشنواره قرن فارس نام گرفت در سال گذشته توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با توجه به ظرفیت های موجود در ۱۰ شهرستان استان برگزار گردید و دبیر کل اجرایی جشنواره صابر سهرابی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و روسای شهرستان های میزبان دبیر اجرایی جشنواره استانی بودند.اوز میزبان جشنواره بازیگری تک بازیگر مجازی بود که یکی از سخت ترین بخش های جشنواره بود،کارهای زیادی به دبیرخانه ارسال گردید و دبیر انجمن نمایش، هیئت اجرایی و عوامل همراه فعالیت های زیادی برای برگزاری انجام دادند.داوران هم از استان معرفی شده بودند که آثار حضوری و در دانشگاه آزاد اسلامی با دقت داوری شده و پس از بررسی نهایی برگزیدگان در بخش های مختلف معرفی شدند.هدف مدیر کل و عوامل اجرایی، برگزاری اختتامیه به صورت حضوری در شهرستان های میزبان بود اما با توجه به شیوع کرونا محقق نشد و نتوانستیم میزبان هنرمندان سراسر استان در اوز باشیم و در این آیین هنرمندان اوزی که برگزیده جشنواره استانی بودند و عوامل دبیرخانه اوز تجلیل خواهند شد.امیدواریم به زودی بار دیگر شاهد رونق این هنر پر مخاطب و تاثیر گذار و شاهد برگزاری جشنواره های حضوری باشیم.


جعفر راستگو رئیس شورای اسلامی شهرستان اوز: از همه هنرمندان که در شرایط سخت دست از فعالیت برنداشته و به کار خود ادامه دادند  تشکر کرد و افزود ما زحمت زیاد هنرمندان رشته های مختلف را می بینیم شاید نتوانیم در برنامه ها حضور داشته باشیم اما تمام توان خود را در کمک به جامعه هنرمندان انجام خواهیم داد و در بحث زیر ساخت ها هم همراه هستیم.

 

مسعود کراماتی شهردار اوز: هنرمندان فعالیت های گسترده ای داشته و در رشته های مختلف درخشیدند.شهرداری نیز به سهم خود سعی کرده است در زیر ساخت ها همراهی کند و در آینده هم حتما یاری خواهیم کرد.

 

عبدالعزیز خضری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مرکز اوز: به دلیل این‌ که در هنر صداقت و درست‌گویی وجود دارد، هنر را شاخه‌ای از دین نامید و افزود: اگر جوانان در قالب هنر وارد شوند احساس مسئولیت درآن ها بیشتر می‌شود، هنر باید میدان توجه بیشتری باشد و با توجه به این‌که مراسم‌ها و جلسات سیاسی و مذهبی با تعداد محدودی افراد برگزار می‌شود در رابطه با هنر هم می‌توان اجراهای نمایشی را با تعداد محدودی از افراد برگزار کرد.

 

علی‌رضا خادم پور دبیر انجمن نمایش اوز: امیدواریم با برطرف شدن بیماری کرونا بتوان فضای مجازی هنرهای نمایشی را به فضای واقعی برگرداند چرا که تئاتر یعنی ارتباط حضوری با مخاطب و در این زمان هم فرصت تمرین فراهم است.

 

پروانه پدرام عضو هیئت رئیسه انجمن نمایش شهرستان: چند سال طول کشید که تئاتر به حالت مطلوب خود رسید و این وقفه بیماری کرونا ممکن است دوباره ما را به رکود برساند. از شهرام حسین نیا دبیر سابق انجمن که زحمت زیادی کشیده و در خواست جشنواره داشتند و همچنین علی رضا خادم پور دبیر انجمن نمایش و هیئت رییسه تشکر کرد میکنم و درخواست حمایت تمامی مسئولین از قشر هنرمند دارم که با تعداد محدود مخاطب اجراها ادامه پیدا کند و از امکانات موجود استفاده شود تا به رکود دچار نشویم.

 

سید مرتضی هاشمی عضو هیئت رئیسه انجمن نمایش شهرستان: خوبی جشنواره به این بود که در بخش نمایش نامه نویسی نیز قلم ها فعال شد، کارهای برگزیده بیشتر نوشته هنرمندان بود و این میتواند نوید بخش روزهای خوبی باشد.

 

طیبه نامی مشاور امور زنان و خانواده فرمانداری و مربی بهداشت مدرسه مهر و‌ماه کرانی نیز در این آیین گفت: هدف ما از تشویق به شرکت کودکان در این جشنواره تقویت اعتماد به نفس و ایجاد فرصت برای خودآزمایی کودکان و توجه به سلامت جامعه در دوره شیوع کرونا بود.

 

سیده فرشته سادات حسینی عضو انجمن نمایش: از دست اندرکاران تشکر کرد و از فرماندار و سایر مسئولین تقاضا کرد که در بودجه های فرهنگی به هنرمندان هنرهای نمایشی توجه داشته باشند و حمایت کنند.

 

در پایان این نشست از دست اندرکاران این جشنواره به شرح زیر تجلیل به عمل آمد:

هیئت اجرایی:
دبیر جشنواره:
فروغ هاشمی
اعضای هیئت اجرایی:
علیرضا خادمپور
محسن مهرآوران
ناصر رفیعی
ریحانه حسینی
سنا ملاحت 

همراهان هیئت اجرایی:
علی بازگیر
به آذین کرامتی
 مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی مرکز اوز


داوران جشنواره:
امیر صادقی
شیما پور سهم الدین
مریم شکری

 

برگزیدگان :
فاطمه لطافت مقام اول بازیگری زن
پروانه پدرام مقام دوم نویسندگی
سینا نامی مقام دوم بازیگری مرد
سید مرتضی هاشمی مقام سوم کارگردانی
سیده فرشته سادات حسینی شایسته تقدیر بازیگری زن


کودکان شرکت کننده همگی شایسته تقدیر شدند و از طرف مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس لوح تقدیر و یک جلد کتاب از طرف اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اوز به آنها اهدا گردید. لازم به ذکر است به دلیل شیوع ویروس کرونا در سطح شهرستان کودکان در آیین تجلیل دعوت نشدند و جوایز آنها به سرکار خانم طیبه نامی تحویل داده شد.

انفال کمالی
آلا محمودی
تسنیم شریفی
آیدا حسین نیا
حنانه خادمی
میسا  خضری
ثمر زرنگار
السا ارژنگ
یکتا حاجیان
روژان خواجوی
یکتا رادفر
اسرا سعید
سحر خجسته
نیایش رحمانی
نورا شریفی
آریسا زمانی
سنا جمالپور
رمیصا زمانی
بیژن ارژنگ
آلما ارژنگ
سید مرتضی هاشمی
ساناز محمدی
هانیه عباسی
سروش عبدی 
سام راد عبدی 
هلیا جاوید 
رومینا حقیقت

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ فروردين ۰۰ ، ۱۳:۵۸
روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اوز

آنان که در کار هنر مدعی «عدم تعهد» شده اند درست در این داعیه خویش نیندیشیده اند اگر نه، در می یافتند که گریز از تعهد در عالم محال است . هنرمند باید از «غرض اندیشی » آزاد باشد، اما در عین حال هنر عین تعهد اجتماعی است چرا که وجود انسان عین تعهد است و هنر نیز به مشابه جلوه انسان نمی تواند از تعهد فارغ باشد .هنرمند باید اهل درد باشد و این درد نه تنها سرچشمه زیبایی و صفای هنری بلکه معیار انسانیت است.آدم بی درد هنرمند نیست که هیچ اصلا انسان نیست. اگر هنرمند نسبت به تاریخ و سرنوشت انسان و هویت فرهنگی خویش متعهد باشد دیگر در پیله حدیث نفس خفه نخواهد شد، بال های پروانگی اش خواهد رست و پیله مقتضیات زمان و مکان را خواهد درید، چرا که انسان هم می تواند محاط در متقضیات زمان و مکان باشد و هم محیط بر آن، انسان هم می تواند محکوم تاریخی باشد و هم سازنده آن .
شهید سید مرتضی آوینی 


سالروز شهادت سید شهیدان اهل قلم، شهید سید مرتضی آوینی را گرامی می‌داریم و این هفته که در سال ١٤٠٠ با  شعار  «هنر متعهد به حقیقت» انتخاب شده است را به همه هنرمندان تبریک عرض می نماییم.


(اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانه فرهنگ اوز)

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ فروردين ۰۰ ، ۱۳:۱۳
روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اوز

دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور ایجاد فضای امید و نشاط جامعه در زمان همه‌گیری ویروس کرونا، پویش ملی #نشاط_نوروزی_با_کتاب را معرفی و برگزار می‌کند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی و روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس؛ دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور ایجاد فضای امید و نشاط جامعه در زمان همه‌گیری ویروس کرونا، پویش ملی #نشاط_نوروزی_با_کتاب را معرفی و برگزار می‌کند.

پویایی یک جامعه با کسب دانش، آگاهی و حرکت رو به جلو محقق می‌شود. کتاب ابزار آگاهی و دانش و پویایی است. هدف این پویش، استفاده از فراغت به وجود آمده در خانه‌ها و استفاده از امکانات موجود در فضاهای مجازی در جهت ترویج کتاب و کتاب‌خوانی در سراسر ایران و تشویق کودکان، نوجوانان و خانواده‌ها به گفت‌وگو پیرامون کتاب‌هایی است که خوانده‌اند. این پوشش همچنین به دنبال ایجاد انگیزه برای معرفی آیین‌ها، سنت‌ها، بازی‌ها و زیست‌بوم مناطق مختلف ایران است.

در این پویش از شرکت‌کنندگان خواسته می‌شود کتاب‌هایی که خوانده‌اند را در یک کلیپ ویدئویی کوتاه (تا ۳ دقیقه) معرفی کنند، یا نظرشان را درباره آن بگویند. در پایان، به تعدادی از برگزیدگان که بیشترین امتیازها را کسب کرده باشند، علاوه بر معرفی در سطح ملی، جوایزی اهدا خواهد شد.

شیوه مشارکت

۱. خواندن کتاب در جمع‌های کوچک خانگی و نقد و بررسی آن

۲. تهیه یک فیلم کوتاه با هدف ایجاد انگیزه برای خواندن کتاب

۳. انتشار فیلم کوتاه در شبکه‌های اجتماعی

۴. پر کردن فرم اختصاصی شرکت در پویش در سایت bookpromotion.ir

تشریح مراحل شرکت

۱. خواندن کتاب در جمع‌های کوچک خانگی و نقد و بررسی آن

کدام کتاب؟ افرادکتاب‌های با کیفیت در دسترس را برای خواندن انتخاب می‌کنند. برخی از کتاب‌فروشی‌های آنلاین هم کتاب‌های خوبی با تخفیف‌های مناسب را فراهم آورده‌اند که توصیه می‌شوند. پیشنهاد می‌شود در انتخاب و معرفی کتاب، موضوعات زیر لحاظ شود:

بازی و سرگرمی و ورزش با کتاب (بازی با کتاب، معرفی بازی و …)

آیین‌های سنتی، محلی و بومی و ملی مانند نوروز و کتاب

طبیعت، محیط زیست و کتاب

مهاجرت (داخلی و خارجی)

خلاقیت و کتاب

آداب معاشرت و کتاب

خانواده و کتاب

خلاقیت در تولید، مهم‌ترین شاخص برای داوری آثار است. به عنوان مثال بازی محلیِ یک منطقه در رمانِ نویسنده‌ای ذکر شده، شرکت‌کننده می‌تواند رمان موردنظر را به همراه بازیِ محلی معرفی کند و شیوۀ بازی و نمایی از بازی کردن افراد را در ویدئوی خود نشان دهد.

چگونه درباره کتاب بحث کنیم؟ پیشنهاد می‌شود همه اعضای خانه، البته با رعایت کامل همه نکات بهداشتی، کتاب را خوانده و درباره آن صحبت کنند. نظر نهایی، نظر خود شرکت‌کننده اصلی در پویش است که در جریان این گفت‌وگو به نظرهای تازه‌ای می‌رسد.

۲. تهیه یک فیلم کوتاه با رویکرد ترویج کتاب و کتاب‌خوانی

محتوای فیلم چه باشد؟

شرکت‌کننده می‌تواند یک یا چند کار زیر را در فیلم انجام دهد:

کتاب‌های انتخابی خود را معرفی کند.

نظر خودش را درباره کتاب‌های خوانده‌شده بگوید.

بخشی از داستان یکی از کتاب‌ها را اجرا کند.

به روشی خلاقانه دوستان خود را به خواندن آن کتاب ترغیب کند.

فیلم باید چه کیفیتی داشته باشد؟

فیلم می‌تواند بین ۱ تا ۳ دقیقه باشد.

فیلم را می‌توان با هر دستگاه تلفن همراه، تبلت یا هر دوربین دیگری تهیه کرد.

برای فیلم‌برداری دستگاه را در حالت افقی نگه‌دارید.

فضای فیلم نورکافی داشته باشد و صدای آن قابل فهم باشد.

نکات اختصاصی در مورد فیلم

 خود کودک یا نوجوان شرکت‌کننده در کلیپ حضور داشته باشد.

شرکت‌کننده خودش را معرفی کند و نام استان، شهر، روستا و مشخصات کتاب را بگوید.

در فیلم اعلام کند که این فیلم را برای شرکت در «پویش نشاط نوروزی با کتاب» تهیه کرده است.

هر شرکت‌کننده می‌تواند چند فیلم بفرستد، اما از هر شرکت کننده فقط یک فیلم وارد فرآیند داوری در مرحله نهایی خواهد شد.

۳. انتشار فیلم در شبکه‌های اجتماعی

فیلم تهیه شده را می‌توان در سایت‌ها و شبکه‌های زیر منتشر کرد. (فقط یک مورد کافی است).

سایت آپارات. این سایت امکانات خوبی دارد، در همه‌جا به‌خوبی دیده می‌شود و ارسال مطلب به آن آسان است. در خود سایت آپارات ویدئوهای آموزشی کوتاهی درباره چگونگی ثبت‌نام در سایت و ارسال فیلم وجود دارد که می‌توان جست‌وجو کرد و آموخت.

شبکه‌های اجتماعی. برای ارسال کلیپ لازم نیست خود شرکت‌کننده یک شماره یا اکانت اختصاصی داشته باشد. شرکت‌کنندگان می‌توانند از اکانت والدین، دوستان و آشنایان استفاده کرده و از آن‌ها بخواهند که فیلم را منتشر کنند. هر اکانت می‌تواند فیلم‌های چند شرکت‌کننده را منتشر کند.

۴. تکمیل فرم شرکت در پویش

بارگذاری ویدئو در وبگاه اشتراک‌گذاری ویدئو (آپارات یا اینستاگرام) و با برچسب (tag) #نشاط_نوروزی_با_کتاب و تکمیل فرم ثبت‌نام شرکت در جشنواره در وبگاه شبکۀ ترویج کتاب‌خوانی کشور (آدرس فایل بارگذاری‌شده در شبکه‌های اجتماعی باید در فرم ثبت‌نام درج شود)

مخاطبان می‌توانند فیلم‌های خود را در حساب آپارات و اینستاگرام خود با برچسب (tag) #نشاط_نوروزی_با_کتاب و ذکر (یا همان منشن = mention) اینستاگرام شبکۀ ترویج کتاب‌خوانی (bookpromotion.ir) منتشر کنند تا با نام خودشان در اینستاگرام شبکۀ ترویج کتاب‌خوانی نیز منتشر شود.

برای پر کردن فرم شرکت در پویش اطلاعات زیر را آماده داشته باشید و به آدرس http://bookpromotion.ir/ مراجعه کنید.

نام و نام خانوادگی شرکت‌کننده

کد ملی شرکت‌کننده

شماره تلفن همراه یکی از والدین

رده سنی شرکت‌کننده

استان / شهر / روستا

نام باشگاه کتاب‌خوانی (در صورت عضویت در باشگاه‌های کتاب‌خوانی)

مدت‌زمان فیلم تهیه‌شده به ثانیه

نحوه انتشار یا ارسال فیلم

لینک مستقیم دسترسی به فیلم در شبکه‌های اجتماعی.

معیارهای عمومی برای داوری

ارتباط با موضوعات پویش

خلاقیت در ارائه

کیفیت ارائه

رعایت زمان‌بندی

تعداد بازدیدکنندگان و چرخش در فضاهای مجازی (اصطلاحا لایک، هم‌رسانی و کامنت)

توجه به مسائل اجتماعی روز کشور که در شرایط برابر در اولویت قرار دارند.

جایزه

۲-۷ سال (به ۱۰ برگزیدۀ ردۀ سنی ۵ میلیون ریال جایزه نقدی + لوح تقدیر)

۷-۱۲ سال (به ۱۰ برگزیدۀ ردۀ سنی۵ میلیون ریال جایزه نقدی + لوح تقدیر)

۱۲-۱۸ سال (به ۱۰ برگزیدۀ ردۀ سنی ۵ میلیون ریال جایزه نقدی + لوح تقدیر)

۱۸ سال به بالا (به ۱۰ برگزیدۀ ردۀ سنی ۵ میلیون ریال جایزه نقدی + لوح تقدیر)

مهلت شرکت در این پویش تا پایان وقت اداری روز ۲۵ فروردین سال ۱۴۰۰ است.

 برای اطلاعات بیشتر، به وب‌سایت شبکه ترویج کتاب‌خوانی ایران در آدرس http://bookpromotion.ir/ مراجعه کنید.

آدرس دبیرخانه مرکزی: تهران، خیابان قائم مقام فراهانى، خیابان فجر، نبش کوچه کیهان، ساختمان فجر، طبقه پنجم، دبیرخانه مرکزی جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان ــ کدپستى: ١۵٨٩٧۴٣١١١

تلفن:۰۲۱۸۸۳۴۲۹۷۹-۰۲۱۸۸۳۴۲۹۸۰

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ فروردين ۰۰ ، ۱۳:۳۷
روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اوز
معاون هنری سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس اعلام داشت: بخش های «جشنواره عیدانه 1400» عناوینی چون عکس، نقاشی، دلنوشته و خاطرات، داستانک، بازیگری تک بازیگر را شامل می شود که با موضوع عید، سفره هفت سین و آثار تاریخی استان فارس و عید آنلاین، فراخوان شده و پس از داوری توسط اساتید صاحب نام فارس، به 10 نفر از هر رشته جوایز نقدی را تقدیم خواهد کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، بهروز مرامی با اشاره به اینکه «جشنواره عیدانه 1400» در حوزه عکس دارای مقرراتی هست و هر عکاس مجاز است پنج اثر به دبیرخانه ارسال کند، گفت: تاریخ ثبت اثر نباید قبل از سال 1400 باشد و آثار باید با فرمت jpag  و طبق موضوعات نامگذاری شود و هر اثر برحسب موضوعات روزانه فقط در تاریخ مقرر شده ارسال گردد؛ در غیراینصورت در داوری شرکت داده نخواهد شد.

معاون هنری سینمایی فرهنگ و ارشاد فارس افزود: همچنین هر شرکت کننده همراه با فایل با کیفیت عکس نام و نام خانوادگی، شماره تماس، کدملی و سن ارسال گردد و شیوه شرکت در جشنواره نیز شامل ارسال آثار به شماره واتساپ و تلگرام 09390548976 می باشد که علاقه مندان می توانند اخبار جشنواره از اینستاگرام به آدرس padraamirpars مشاهده کنند.

مرامی اظهار داشت: «جشنواره نقاشی» نیز داری مقررات می باشد که مضامین آثار باید طبق موضوعات جشنواره انتخاب گردد و هر هنرمند می تواند تا 3 اثر ارسال کند و کیفیت تصویری آثار ارسال شده باید به گونه ای باشد که جزییات مشخص بوده و هر شرکت کننده همراه با فایل با کیفیت نام و نام خانوادگی، شماره تماس، کدملی و سن خود را ارسال کند.

وی ادامه داد: در این بخش هر اثر برحسب موضوعات روزانه فقط در تاریخ مقرر شده باید ارسال گردد و در غیراینصورت در داوری شرکت داده نخواهد شد.

معاون هنری سینمایی فرهنگ و ارشاد فارس درباره جشنواره «دلنوشته و خاطرات» و مقررات گفت: هر نویسنده می تواند تا 3 اثر ارسال کند و حجم نوشته نباید بیش از 1صفحه باشد و نوشته های ارسالی باید حتما در فایل  word  ارائه شود و آثار می بایست با قلم B Nazanin اندازه 14 باشد و لازم است تا بیوگرافی کامل خود نام و نام خانوادگی، کدملی، شماره تماس، سن را به همراه اثر ارسالی بفرستند.

مرامی بیان داشت: جشنواره  «داستانک» نیز دارای مقررات است که هرشرکت کننده می تواند 3 اثر ارسال کند حجم داستانک نباید بیش از100 کلمه باشد و داستان و داستانک در قالب word  با فونت BNazanin  اندازه 14 ارائه شود و بیوگرافی کامل خود نام و نام خانوادگی، کدملی، شماره تماس، سن را به همراه اثر ارسالی بفرستند.

او گفت: "جشنواره بازیگری تک بازیگر» هم دارای مقرراتی است که به عنوان جشنواره ( مونولوگ) هر فرد می تواند تا دو اثر ارسال کند و زمان اجرای هر نمایش تا 15 دقیقه می باشد که متقاضیان این حوزه فایل را باید با گوشی خود با کیفیت ضبط کنند و درصورت استفاده از دوربین آثار ارسالی را با فایل mp4 تحویل دهند و بیوگرافی کامل خود نام و نام خانوادگی، کدملی، شماره تماس، سن را به همراه اثر ارسالی نیز بفرستند.

معاون هنری سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در پایان با دعوت از هنرمندان برای شرکت در این جشنواره خاطر نشان کرد: ارسال آثار به شماره واتساپ و تلگرام 09390548976 و دریافت اخبار جشنواره از اینستاگرام به آدرس padraamirparsانجارم پذیر است و شروع ثبت نام یکم فروردین و آخرین مهلت ارسال آثار بیستم فروردین ماه 1400 اعلام می گردد که دبیرخانه جشنواره در موسسه فرهنگی و هنری «پادرا امیرپارس» مستقر شده است.

 

 
۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ فروردين ۰۰ ، ۱۳:۳۰
روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اوز

بشکفد بار دگر لاله رنگین مراد
غنچه سرخ فرو بسته دل باز شود
من نگویم که بهاری که گذشت آید باز
روزگاری که به سر آمده آغاز شود
روزگار دگری هست و بهاران دگر
شاد بودن هنر است ، شاد کردن هنری والاتر
لیک هرگز نپسندیم به خویش
که چو یک شکلک بی جان شب و روز
بی خبر از همه خندان باشیم
بی غمی عیب بزرگی است که دور از ما باد
کاشکی آینه ای بود درون بین که در آن خویش را می دیدیم
آنچه پنهان بود از آینه ها می دیدیم
می شدیم آگه از آن نیروی پاکیزه نهاد
که به ما زیستن آموزد و جاوید شدن
پیک پیروزی و امید شدن
شاد بودن هنر است گر به شادی تو دلهای دگر باشد شاد

زندگی صحنه ی یکتای هنرمندی ماست
هر کسی نغمه ی خود خواند و از صحنه رود
صحنه پیوسته به جاست.
خرم آن نغمه که مردم بسپارند به یاد.   ژاله اصفهانی


قبلا هر زمان  شعر مرحوم ژاله اصفهانی را می خواندم و تبریک روز جهانی تئاتر و روز ملی هنرهای نمایشی را به هنرمندان این عرصه می گفتم این شعر که شاید برای دیگران تکراری باشد اما برای من تداعی خاطرات هنرمندان خصوصا تئاتر،بازی،صحنه و خاک صحنه خورده هایی بود که سالها تلاش کرده بودند تا چراغ نمایش را با کمترین امکانات روشن نگه دارند و مردم را با این هنر مهم و تاثیر گذار آشنا کنند،اما در دو سال اخیر که ویروس کرونا بیشترین ضرر را به بخش نمایش زد و چراغ صحنه ها اگر هم روشن بود برای اجرای محدود و مخاطبان مجازی بود ،باعث شد که این شعر با معنی تر و با نگاهی عمیق تر در ذهن شکل بگیرد.

اینکه هیچ کس تا ابد بر صحنه نخواهند ماند،هیچ نقشی همیشگی نیست و در بازی دنیا که همه ما بازیگران  صحنه آن هستیم شاید برخی نقشی کوتاه برخی نقشی بلندتر داشته باشیم و برخی نقش ها زیباتر و جلب توجه بیشتری کند و برخی نقش ها کمرنگ، اما با خاموش شدن چراغ صحنه همه نقش ها تمام شدنی هستند و تنها صحنه پیوسته به جاست!
 این را بیماری کرونا خیلی بیشتر ثابت کرد که بهاران دگری می روند و می آیند و این شاد کردن دلها و به فکر هم بودن های ما و تاثیری که بر مخاطب داشته ایم ثبت صحنه ها می شود.
هر ساله روز جهانی تئاتر در هر کشور متناسب با داشته های آیینی و نمایشی خود و فرهنگ خود جشن هایی را برای معرفی و دعوت مخاطبان به دیدن نمایش های صحنه ای و میدانی برگزار می کنند و در ایران بیشتر این جشن ها و آیین ها و مراسم های ویژه هنرهای نمایشی در اردیبهشت ماه برگزار می شد که به دلیل ثبت روز ملی هنرهای نمایشی در تقویم رسمی کشور احتمالا در فروردین ماه برگزار خواهد شد.
هنر تئاتر در طول تاریخ، هنری بود که ارتباط مستقیم با مردم داشت و بهترین راه برای انتقال پیام های مختلف روز و جامعه بود.شاید کمتر درک شود که نبودن تئاتر باعث بروز مشکلات بیشتری در جامعه ما می شود و بیشتر نمایش ها زبان پیشگیری از آسیب های اجتماعی و زبان حل مشکلی هستند و البته زبان انتقال فرهنگ یک جامعه که هنرمندان شهرستان اوز با وجود کمبودهایی که بود واقعا عملکرد خوبی داشتند.
تشکر میکنم از همه کسانی که در این سالها هنر و هنرهای نمایشی را حمایت کردند.به قول هنرمندان این عرصه اگر بنا باشد تا طبق گفته مسئولان همزیستی با ویروس کرونا داشته باشیم نیازمند برنامه‌ریزی‌های دقیق‌تر برای ادامه فعالیت هستیم. چراکه بسیاری از هنرمندان این عرصه به واسطه تولید و ارائه آثار نمایشی امرار معاش می‌کنند و حقیقتاً روزها و ماه‌هایی که پشت سر گذاشته‌ایم از نظر اقتصادی شرایط بسیار سختی بود و هنرمندان رشته های مختلف و این رشته مثل سایر کسب و کارها که از سر گرفته شد امیدشان به بازگشایی فعالیت‌ها است  و ان شاالله  که مسئولان در این زمینه تدابیری بیندیشند.


هفتمین روز از فروردین ،بهار طبیعت و روز جهانی تئاتر و هفته جوان بر هنرمندان و همه آن هایی که به تئاتر ارزش و اعتبار داده و سالهاست برای آن تلاش می کنند مبارک باد.

فروغ هاشمی

 

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ فروردين ۰۰ ، ۰۸:۲۸
روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اوز


مقام معظم رهبری در بیانیه‌ی گام دوم انقلاب، بر نقش جوانان تاکید زیادی داشتند و از جوانان به عنوان فرصت ارزشمند و ظرفیت امید بخش کشور یاد کردند و فرمودند :هیچ اندوخته مادی با آن‌ها قابل مقایسه نیست، باید به جوانان فرصت داد و در مورد  «اعتماد به جوانان» خاطر نشان کردند: هر جا به نسل جوان اعتماد کردیم و حداقلِ امکانات را دراختیارشان  گذاشتیم، پیش رفتیم.در مدیریت هم هر جا جوان‌ها باشند، مدیریت، مدیریت بانشاط‌تری خواهد بود.توصیه ما این است که در مدیریّت های مختلف، جوان‌ها بیشتر به کار گرفته بشوند و بیشتر مورد استفاده قرار بگیرند.

جوانی سرمایه ای بی بدیل برای ساختن آینده ای روشن است.جوان امروز با جرات و جسارت تلاش می کند تا راه را برای افق های جدید پیش رو باز کند.بدون شک پویایی هر جامعه در گرو وجود جوانانی است که در درون آن جامعه پرورش یافته و در عرصه های مختلف اجتماعی،‌ سیاسی، فرهنگی و اقتصادی کشور نقش دارند و تلاش می کنند. همه ما شاهد این موضوع هستیم که جوانان باتوجه به مشکلاتی که بر جامعه حاکم است در همه زمینه ها پای کار بودند آنها در عمل ثابت کردند که می توانند و با تمام  توان خود به فعالیت پرداختند. حتی برای مبارزه با بیماری کووید-19 نیز پیشگام بودند و خوب درخشیدند. استفاده از ظرفیت و توانایی جوانان،بها دادن،فرصت و حتی مشورت  با  آنها در رشته های مختلف باعث می شود روحیه کار، ابتکار و خلاقیت هم در زمینه صنعت، تعاون، کار، هنر، آموزش،ورزش،مشارکت های اجتماعی و به طور کلی در همه رشته ها باعث ایجاد انگیزه می شود و زمینه استقلال و اعتماد به نفس را در آنها تقویت کند.هرچند فراموش نکنیم تجربه بزرگترها همچون چراغی می تواند مسیر جوانان را روشن نگه می دارد.
روز جوان را به همه جوانان این سرزمین از جوانان نخبه،پژوهشگر،هنرمند، ورزشکار، مدال و مقام آور گرفته تا جوانانی  که در عرصه کار و معیشت و مسئولیت های مختلف تلاش می کنند، خصوصاجوانان کوشای شهرستان اوز تبریک عرض میکنم امید که در سایه پروردگار لایزال موفق و سربلند باشند.

فروغ هاشمی

مسئول اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اوز

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ فروردين ۰۰ ، ۰۰:۰۶
روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اوز

 

به گزارش انجمن کتاب شهرستان اوز:
انجمن کتاب شهرستان اوز ضمن گرامیداشت آغاز سال ۱۴۰۰ با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و باشگاه های کتابخوانی، پویش ثبت خاطرات تلخ و شیرین کرونایی را با هدف ثبت خاطرات یک ساله و تقویت شادابی و نویسندگی در گروه سنی های مختلف برگزار می کند.

از شرایط شرکت در این پویش نیز میتوان به ارسال حداکثر ۳ اثر توسط هر شخص،ذکر مشخصات (نام و نام خانوادگی،سال تولد،شماره تماس،نام شهر) و ارسال آثار از طریق پیام رسان واتس اَپ به شماره ۰۹۱۷۴۵۳۲۰۹۴ اشاره کرد.


مهلت ارسال آثار ۱ الی ۱۵ فروردین ماه ۱۴۰۰ می باشد و به نفرات برگزیده جوایز اهدا خواهد شد.

منتظر ثبت خاطرات شما در روزهای آغازین بهار ۱۴۰۰ هستیم.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ فروردين ۰۰ ، ۱۰:۴۱
روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اوز