اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اوز

فعالیت های حوزه فرهنگ و هنر شهرستان اوز را با ما دنبال کنید.

اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اوز

فعالیت های حوزه فرهنگ و هنر شهرستان اوز را با ما دنبال کنید.

۱۰ مطلب در خرداد ۱۴۰۰ ثبت شده است


به نقل از روابط عمومی FIAP (فدراسیون بین المللی هنر عکاسی) ناصر رفیعی عکاس و خبرنگار اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اوز، در بیست و ششمین دوره جشنواره بین المللی هنر عکاسی کشور کرواسی در دو بخش آزاد رنگی و سیاه و سفید با پذیرش دو اثر  از میان صدها اثر ارسالی از ایران جواز حضور در این جشنواره را کسب کرد. 
البته اثار منتخب این هنرمند پیش تر نیز در این جشنواره به نمایش در آمده است.
این آثار ضمن ثبت در آرشیو FIAP به نام عکاس، برای دریافت القاب FIAP نیز محاسبه می شوند.
آثار برگزیده این هنرمند پرتلاش طی این دوره:


اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و جامعه فرهنگی هنری شهرستان اوز برای این هنرمند پرتلاش آرزوی موفقیت و سربلندی دارد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ خرداد ۰۰ ، ۲۰:۵۱
روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اوز

در این جلسه ابتدا جعفر راستگو رئیس شورای شهر و شهرستان از برنامه ها و طرح ها صحبت کرده و افزود: هر جا نیاز به همراهی بوده شورا کوتاهی نکرده است و در زمان باقی مانده برای شرکت در جشنواره پایتخت کتاب قطعا همکاری خواهیم  داشت، بر اساس مستندات در بخش مالی نیز کمک می کنیم.

فروغ هاشمی مسئول اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی از پیشرفت کار و مصوبات صحبت کرد و گفت: فراخوان برای گذر فرهنگ و هنر و مشارکت هنرمندان در بخش خصوصی در دستور کار قرار گیرد و در ادامه از عملکرد خوب همه گروه ها خصوصا گروه های کودک و نوجوان و مزیت فضای مجازی در دوره کرونا، پیشرفت فعالیت ها و مطالعه و کتابخوانی صحبت کرد و پیگیری برای مهلت ارسال مستندات به دبیرخانه وزارت را انجام داد.

 

مهندس مسعود کراماتی شهردار اوز از پیشرفت طرح ها، برنامه ها و مصوبات گذشته نام برد و گفت:فضای خوبی در خصوص مطالعه و فعالیت حاکم است و در مورد اقدامات انجام شده در شهر خصوصا تجهیز کتابخانه شهرداری و تهیه مستندات صحبت کرد.

 

در ادامه جلسه ریحانه حسینی رئیس انجمن کتاب شهرستان در خصوص نحوه ی جمع اوری طرح ها،تهیه ی مستندات و ارسال به استان و وزارت توضیحاتی ارائه داد و افزود: بیشتر طرح ها آماده و مستند سازی شده است اگر مهلت ارسال مستندات تمدید گردد لازم است فراخوانی جهت اطلاع رسانی و جمع اوری طرح های انجمن های خصوصی و مردم نهاد منتشر شود.

محسن مهرآوران عضو هئیت اجرایی دبیرخانه پایتخت کتاب بر لزوم جمع اوری مستندات پیشرفت طرح های زیر ساختی تاکید کرده و خواستار حضور و مشارکت تمامی اعضای هیئت اجرایی جهت جمع آوری و ارسال طرح ها در دبیرخانه اوز شد.

 

ساسان پیرزاد مسئول امور مالی دبیرخانه نیز حمایت همه جانبه جهت تهیه مستند به صورت فیلم را بر عهده گرفت .

 

 مهندس محمد رسول رفعتی،فوزیه زارع و رامش رحمانپور نیز در خصوص دستور جلسه نظرات خود را مطرح کردند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ خرداد ۰۰ ، ۲۲:۵۶
روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اوز

انجمن موسیقی شهرستان اوز با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی  در آغاز  سال ١٤٠٠ اقدام به برگزاری  مسابقه دو نوازی موسیقی با  هدف تشویق و ترغیب نوازندگان و هنر آموزان رشته های مختلف موسیقی در شهرستان نمود.

به گفته احمد هرمی دبیر انجمن موسیقی:

این مسابقه در بازه زمانی ۱ ماهه  برگزار شد و پس از بررسی نهایی آثار و داوری توسط احمد هرمی دبیر ،یوسف هرمی،مهرداد پیشداد و الیاس اناخی هیئت مدیره و عضو انجمن صورت گرفت و از بین آثار ارسالی، ۲ گروه به عنوان گروه برگزیده انتخاب شدند.

(آرمان قنایی نوازنده فلوت و عبدالله قنایی نوازنده گیتار)  و (دانیال سروش نوازنده پیانو و محمد حلاجی نوازنده گیتار) از برگزیدگان این دوره بودند.

به گروه های برگزیده لوح تقدیر و ۶ میلیون ریال وجه نقد اهدا خواهد شد.

ضمن آرزوی موفقیت برای همه هنرمندان، انجمن موسیقی خانه فرهنگ اوز با اساتید مجرب میزبان همه علاقه مندان برای ثبت نام در کلاس های موسیقی است و همه روزه از ساعت ۱۶ الی ۲۰ برای ثبت نام می توانند  به سرای زرنگار (خانه فرهنگ اوز ) خیابان طاهری کوچه شماره ۳ روبروی پیر اولیا الله مراجعه کنند.

شماره تماس : ۵۲۵۱۶۰۲۰

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ خرداد ۰۰ ، ۱۰:۵۳
روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اوز

به نام خدا
*غیر از هنر که تاج سر آفرینش است دوران هیچ منزلتی جاودانه نیست*

هنر دست یا هنرهای دستی صنعتی است که حاصل روح بخشیدن به ملت ها و باعث افتخار فرهنگ ملی کشورهاست، صنعت دست یعنی آفرینش و دمیدن روح هنری در کالبد اشیا و صنایع دستی هنر چرخش و آفرینش دست است که امروزه صنایع دستی نامیده می شود و ریشه در فرهنگ، زندگی و معیشت انسان ها دارد و پایداری آنها نیز در گرو رعایت اصولی است که از انسان نخستین به انسان معاصر رسیده است و با روح و پیشینه فرهنگی هر قوم و ملت عجین شده است و از دیرباز عامل ایجاد اشتغال و کسب درآمد در مناطق مختلف است که با وجود تکنولوژی های جدید و پیشرفته در همه کشورها روز به روز بیشتر مورد توجه قرار می گیرد و حتی بیشتر از کارخانه ها و صنایع سنگین  به  توسعه اقتصادی کمک  می کند.

بسیاری از صاحب نظران اقتصادی نیز برای ایجاد، راه‌اندازی و بهره‌برداری و کاربردی بودن این صنعت و نیاز به سرمایه‌گذاری اندک  برای ایجاد یک شغل و سازگاری و استفاده از مهارت‌های بومی را از جمله  قابلیت‌ها و ویژگی‌های هنر دست و صنایع دستی می دانند.
به عنوان مثال  و طبق بررسی اساتید و هنرمندان این حوزه اکنون پوشش اسلامی (HIJAB) یکی از جنبه های فعال در عرصه مد و لباس جهانی است و بسیاری از برندهای معروف دنیای مد از گابانا تا اچ اند ام و دبنهامز و سایر برند های معروف دنیا  طرح های رنگارنگ جذابی را برای بانوان مسلمان تولید کرده اند که با استقبال زنان و دختران غیر مسلمان نیز روبرو شده است  و فرصت های کارآفرینی بسیاری را از  اصول و مبانی دوخت های متنوع ایرانی در اداور گوناگون در طراحی پارچه و لباس ایجاد کرده است که جز گرانترین هنرها بوده است.
اوز نیز از گذشته تا امروز در دل خود هنرمندانی را پرورش داده است که با تجربه گرانبهای خود و آنچه را  از پیشینیان آموخته بودند در قالب  پوشش و بر روی اشیا پیاده می کردند که نمونه  این هنر زیبای دستی را می توان در لباس محلی (رخت گشاد)که ثبت ملی نیز شده است به خوبی دید.
اما در سالهای اخیر هنر دست یا صنایع دستی و هنر سنتی  با کسب تجربه و الهام گرفتن از هنرمندان قدیم و برای  فراموش و منسوخ نشدن هنری مثل  خوس بافی و بله زنی و قلاب دوزی و تکه دوزی و غیره ...
هنرمندان قدیم و با تجربه و با سابقه در کنار دانش آموخته های هنرمند طراحی و تجسمی و دوخت در کنار هم با مهارت و خلاقیت این هنر را بر روی پارچه و مانتو و شال و  لباس های مجلسی بزرگسال و کودک پیاده کردند و  تلاشی شایسته تقدیر در میراث بزرگ ایرانی و فاخر داشتند که باعث شد فرصت کارآفرینی در عرصه طراحی پوشاک و لباس فرا روی فعالان کسب و کار مد ایرانی قرار گیرد و اوز به عنوان شهر خلاق مد و لباس در کشور برگزیده شود که البته مسئولان و خیرین با حمایت از این هنرمندان می توانند باعث رونق اقتصادی و پیشرفت و دلگرمی هنرمندان شوند تا بتوانند هنر  خود را به جهان عرضه کنند.

روز جهانی صنایع دستی را به  هنرمندان و هنردوستان و فعالان تبریک عرض نموده و امیدوارم   شاهد موفقیت روز افزون و  هرچه بیشتر  هنرمندان این حوزه باشیم.

 

فروغ هاشمی

مسئول اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اوز

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ خرداد ۰۰ ، ۱۴:۳۴
روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اوز

 

جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان اوز با هماهنگی فروغ هاشمی دبیر شورای فرهنگ عمومی شهرستان و رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اوز در منزل امام جمعه و رئیس شورای فرهنگ عمومی برگزار گردید.

جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان به دلیل مهم بودن مناسبت های پیش رو خرداد ماه  و مراسم های ارتحال امام راحل، قیام خونین ١٥ خرداد ، میلاد حضرت معصومه و روز دختر و دهه کرامت، تصویب و کنترل و نظارت بر تابلوهای و بنرهای تبلیغاتی سطح شهرستان برگزار گردید این جلسه مهم به علت کسالت امام جمعه محترم شهرستان و رئیس شورای فرهنگ عمومی با حضور تعدادی از اعضای شورای فرهنگ عمومی در منزل شخصی ایشان برگزار گردید.
در این جلسه بر لزوم شرکت در انتخابات و مناسبت های خرداد ماه تاکید شد.
مصوباتی همچون تشویق و ترغیب مردم توسط مسئولین با حضور حداکثری در پای صندوق های رای، مراسم ارتحال حضرت امام خمینی که روز جمعه تاریخ ١٤ خرداد ماه همزمان با نماز جمعه و با حضور مردم و مسئولین انجام خواهد شد  و مناسبت های دیگر پیش رو  خصوصا میلاد حضرت معصومه (س) و روز دختر و دهه کرامت مصوب گردید که با همکاری ستاد انجام گیرد.

در این جلسه حاج شیخ عبدالعزیز قاضی زاده امام جمعه و رئیس شورای فرهنگ عمومی، علی اصغر علی پور فرماندار و نائب رییس شورا، حاج احمد عدالتی رئیس فرهنگسرای نهاد مقام معظم رهبری و نماینده سازمان تبلیغات اسلامی، جعفر راستگو رئیس شورای شهر و شهرستان،سرگرد فضل الله سلمانپور فرمانده سپاه،سرهنگ هادی محمدیان فرمانده نیروی انتظامی،مسعود کراماتی شهردار، شعیب فخری رئیس اداره اوقاف و  امور خیریه، عبدالله معصوم نژاد رئیس اتاق اصناف، علی قربان قائدی کارشناس امور فرهنگی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و ناصر رفیعی خبرنگار و عکاس اداره حضور داشتند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ خرداد ۰۰ ، ۰۸:۳۷
روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اوز

به گزارش یوسف منظریان عضو انجمن فیلمسازان جوان:
مستند پیرمرد و دریا تازه ترین اثر گروه فیلمسازی کات اوز به نویسندگی، تهیه کنندگی و کارگردانی محمدیوسف منظریان است که طی ۶ روز فیلمبرداری در جزیره قشم به پایان رسید.

این مستند کوتاه به روایت پیرمردی در جنگل های حرا در قشم می پردازد که سالهاست با قایق آن جا کار میکند.

جنگل حرا نصفی از روز زیر آب است و همین باعث عجیب شدن این منطقه شده و ارتباط معنوی پیرمرد با جنگل موجب یک فضای عارفانه بین او و جنگل شده است. 

این مستند هم اکنون در مرحله تدوین و صداگذاری قرار دارد و بزودی برای شرکت در جشنواره های داخلی و بین المللی مستند و فیلم کوتاه آماده می شود.

 

اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و جامعه فرهنگی هنری اوز موفقیت مجدد این جوان اوزی را در عرصه فیلمسازی  تبریک گفته و آرزوی پیشرفت بیش از پیش برای ایشان می نماید‌

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ خرداد ۰۰ ، ۱۸:۴۶
روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اوز

به گزارش شبکه ترویج کتابخوانی ایران:

 

پویش ملی نشاط نوروزی با کتاب در ایام نوروز ۱۴۰۰ برای غنی‌سازی اوقات فراغت کودکان و نوجوانان و توسعه فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی توسط دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طراحی و اجرا شد. در این پویش از شرکت‌کنندگان خواسته شد کتاب‌هایی که خوانده‌اند را در یک کلیپ ویدئویی کوتاه (تا ۳ دقیقه) معرفی کنند، یا نظرشان را درباره آن بگویند. پس از اتمام مدت‌زمان شرکت در این پویش ۹۴۸ اثر از ۲۷ استان کشور به دبیرخانه مرکزی این پویش ارسال شد و استان بوشهر با ۲۰۵ اثر، خوزستان ۱۱۱ اثر، تهران ۹۷، مازندران، ۸۴ اثر،اصفهان ۷۶ اثر و خراسان جنوبی با ۷۱اثر بیشترین شرکت‌کننده را در این پویش به خود اختصاص دادند.

 

همچنین از میان شهرهای شرکت‌کننده در این پویش برازجان از استان بوشهر با ۱۱۷ اثر، رامهرمز از استان خوزستان با ۹۳ اثر، اسلامشهر از استان تهران با ۸۳ اثر بیشترین آثار ارسالی را به دبیرخانه این پویش داشتند.

 

داوری  مرحله نیمه نهایی این پویش از روز سه‌شنبه ۲۲ اردیبهشت‌ماه آغاز شد و  آثار رسیده به دبیرخانه با شاخص‌هایی همچون ارتباط با موضوعات پویش،خلاقیت در ارائه، کیفیت ارائه،رعایت زمان‌بندی

تعداد بازدیدکنندگان و چرخش در فضاهای مجازی (اصطلاحاً لایک، همرسانی و کامنت)و توجه به مسائل اجتماعی روز کشور داوری و مورد بررسی قرار گرفتند و در پایان ۲۰۱ نفر با نظر هیئت داوران به مرحله نهایی این پویش راه یافتند.

 

همچنین  به  ۴۰ نفر از برگزیدگان این پویش در رده های مختلف سنی ۲ تا ۷ سال، ۷ تا ۱۲ سال، ۱۲ تا ۱۸ سال و ۱۸ سال به بالا جوایزی به همراه لوح تقدیر اهدا خواهد شد.

 

در این پویش  ملی سه کودک از شهرستان اوز و یک کودک از شهرستان بوانات افتخاری دیگر برای استان پهناور فارس شدند.

 اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اوز ضمن سپاس از شرکت کنندگان در این پویش به برگزیدگان سال 1400،این افتخارآفرینی را به تمامی تلاشگران عرصه اندیشه و کتاب، مروجان فرهنگ کتاب و کتابخوانی ،تسهیلگران ،خانواده ها و کودکان برگزیده این پویش تبریک گفته و امیدوار است که شاهد فعالیت های بیشتر خصوصا از سنین کودکی که بسیار تاثیر گذار است و نهادینه شدن فرهنگ کتابخوانی باشیم.

 

جهت مشاهده اسامی افراد راه یافته به مرحله نهایی روی گزینه دریافت کلیک کنید:

دریافت

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ خرداد ۰۰ ، ۱۳:۰۲
روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اوز

 

کنگره جهانی "محمد (ص)، پیامبر رحمت" در دو حوزه ادبی و هنری برگزار می‏گردد.

حوزه ادبی شامل: شعر و داستان کوتاه

حوزه هنری شامل: خوشنویسی، نقاشی خط، پوستر، تایپوگرافی، دیجیتال آرت، نقاشی، عکس، نمایش نامه، فیلم کوتاه و نماهنگ

شرکت در این کنگره برای همگان آزاد و رایگان است و محدودیت سنی و جغرافیایی ندارد.

دریافت آثار تنها از طریق سایت کنگره امکان‌پذیر است و برای این منظور باید در سایت کنگره (WWW.WCAM.IR) ثبت نام نمایید و آثار خود را ازطریق بخش ارسال آثار ارسال نمایید.

 

آثار باید دربرگیرنده موضوع و محورهای فراخوان باشد.

آخرین مهلت ارسال آثار: 18 مرداد 1400

جایزه بزرگ بخش ملی: 500 میلیون ریال

جهت اطلاع از جزییات محورها، جوایز و شرایط اختصاصی هر رشته به قسمت فراخوانها در سایت کنگره مراجعه نمایید.

 www.wcam.ir

اینستاگرام

https://www.instagram.com/ArtsforMuhammad

تلگرام

https://t.me/artsformuhammad

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ خرداد ۰۰ ، ۰۹:۱۱
روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اوز

نشست هماهنگی و توجیهی کارشناسان محترم ترویج کتاب‌خوانی ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌های سراسر کشور با حضور ابراهیم حیدری مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی، سجاد جمشیدیان مدیر روابط عمومی ستاد هماهنگی شهرها و روستاهای دوستدار کتاب و رابطان ترویج کتاب‌خوانی در استان‌ها و شهرستان‌های کشور به‌صورت مجازی و در فضای اسکای روم روز سه‌شنبه ۲۹ اردیبهشت‌ماه برگزار شد.

در ابتدای این برنامه سجاد جمشیدیان ضمن خیرمقدم به شرکت‌کنندگان در این برنامه گفتند: هرساله نشست هماهنگی و توجیهی کارشناسان ترویج کتاب‌خوانی ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی در شهر پایتخت کتاب ایران به‌صورت حضوری برگزار می‌شد اما امسال متأسفانه به‌واسطه شیوع بیماری کویید ۱۹ این برنامه به‌صورت غیرحضوری برگزار می‌شود و در فضای مجازی میزبان این عزیزان هستیم.

ایشان در ادامه افزودند با گسترش و شیوع ویروس کرونا در کشور بسیاری از فعالیت‌های هنری، آموزشی، تربیتی و فرهنگی به تعطیلی کشیده شدند اما خوشبختانه با اهتمام وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و پیگیری‌های مدیرکل محترم دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی جناب آقای حیدری و مساعدت رابطین ترویج کتاب‌خوانی در استان‌ها و شهرستان‌های سراسر کشور نه‌تنها فعالیت‌ها ترویج کتاب‌خوانی حرکت آنان متوقف نشد بلکه با همراهی وفاق ملی که در بین برگزار کنندگان این برنامه‌ها و مروجین کتاب‌خوانی در سراسر کشور به وجود آمد تمامی برنامه‌های ترویجی این دفتر در سال گذشته برگزار شد و علاوه بر این برنامه‌ها سه پویش ویژه کتاب‌خوانی نیز برگزار شد.

در ادامه این برنامه جناب آقای ابراهیم حیدری مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تشکر و قدردانی از زحمات تمام رابطین و معاونین فرهنگی ادارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برگزاری برنامه‌های ترویج کتاب‌خوانی گفتند : بی‌شک بدون همکاری و تلاش‌های شما رابطان ترویج کتاب‌خوانی در استان‌ها و شهرستان‌های سراسر کشور امکان برگزاری برنامه‌های ترویج کتاب‌خوانی نه‌تنها در سال گذشته بلکه در سنوات قبل نیز مسیر و مقدور نبود.

ایشان ضمن اشاره به برگزاری برنامه‌های ترویج کتب خوانی در سال ۱۳۹۹ افزودند در سال ۱۴۰۰ دو برنامه مهم ترویج کتاب‌خوانی باقی‌مانده است که برگزاری این دو برنامه که پنجمین دوره جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان و هفتمین دوره برنامه انتخاب و پایتخت کتاب ایران است اهتمام جدی و همه‌جانبه تمامی دست اندرکاران ترویج کتاب‌خوانی در سراسر کشور را می‌طلبد.

دبیر جام باشگاه­های کتاب­خوانی کودک و نوجوان در ادامه برنامه در خصوص فرآیند اجرای جام باشگاه­های کتاب خوانی کودک و نوجوان اعم از آموزش تسهیلگران، ثبت نام باشگاه­ها و اعضای باشگاه­های کتاب خوانی کودک و نوجوان، فعالیت باشگاه­ها، عضویت کتاب فروشی­ها و ارسال آثار پنجمین دوره این برنامه صحبت کردند.

دبیر ستاد هماهنگی شهرها و روستاهای کتاب کشور ضمن اشاره به اینکه اختتامیه پنجمین دوره جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان در نیمه اول مردادماه امسال برگزار خواهد شد گفتند: داوری این برنامه در دو مرحله شهرستانی و کشوری برگزار خواهد شد و از همه شهرستان‌ها و استان‌های کشور تقاضا دارم آثار رسیده به دبیرخانه این جشنواره در مرحله شهرستانی را داوری و آثار برگزیده را به دبیرخانه مرکزی در موعد مقرر ارسال نمایند.

مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی در ادامه افزودند: نحوه ارسال آثار و شاخص‌های داوری پنجمین دوره جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان طی روزهای آینده به ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌های کشور ارسال خواهد شد و داوری‌ها طبق شاخص‌های ارسالی صورت خواهد گفت.

ایشان همچنین در مورد معرفی هفتمین پایتخت کتاب ایران و برگزاری آیین معرفی این برنامه گفتند: با تصمیم شورای سیاست‌گذاری این برنامه، مراسم معرفی هفتمین پایتخت کتاب ایران اعلام و خبررسانی خواهد شد.

مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان صحبت‌های خود گفتند: از متولیان دبیرخانه‌های ادارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها انتظار می‌رود که در همه این بخش‌ها مجموعه اقدامات همه شهرستان‌های استان‌های متبوع خود را رصد، برنامه‌ریزی و هماهنگی‌های لازم را برای اجرای هر چه‌بهتر این برنامه انجام دهند.

 

در قسمت دوم این برنامه که به‌صورت پرسش و پاسخ برگزار شد رابطان محترم ترویج کتاب‌خوانی سؤالات و نقطه نظرات خود را برای برگزاری هر چه‌بهتر این برنامه‌ها اعلام نمودند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ خرداد ۰۰ ، ۱۳:۲۹
روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اوز

علی‌اصغر سیدآبادی نویسنده حوزه کودک و نوجوان گفت: شعر به کمک خلاقیت و شکل‌گیری رویاها در کودکان می‌آید. کارهای بزرگ از دل رویاها ‌بیرون می‌آید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خوزستان، نشست‌های مجازی شعرخوانی و قصه‌خوانی کودکان و نوجوانان توسط دبیرخانه جام باشگاه‌های کتابخوانی در اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در گستره سراسری، از اواخر اردیبهشت ماه آغاز شده و تا پایان خردادماه ادامه خواهد یافت.

 

بر اساس این گزارش، دومین جلسه از این سلسله نشست‌ها با حضور علی‌اصغر سیدآبادی نویسنده و شاعر کودک و نوجوان و فرمهر منجزی مترجم و دبیر جام باشگاه‌های کتابخوانی کشور و تسهیگران و مروجان کتابخوانی برگزار شد.

 

فرمهر منجزی مترجم و دبیر جام باشگاه‌های کتابخوانی کشور گفت: کرونا موجب شد سال گذشته را با سختی به پایان برسانیم بر همین اساس بچه‌ها با خانه‌نشینی دچار رخوت و ناامیدی شدند. باید تلاش کنیم بچه‌ها را سرگرم نگه داریم تا روحیه آن‌ها حفظ شود و در این میان نقش تسهیلگران و مروجان سنگین‌تر است.

 

وی ادامه داد: تسهیلگران باید در کنار بچه‌ها و همراه آنان باشند و اجازه دهند در نشست‌های کتابخوانی بچه‌ها خودشان، در گفت‌وگو‌ها شرکت کنند و به تفکرِ خلاق برسند، سوال بپرسند و اظهار نظر موثری داشته باشند. بچه‌ها نباید احساس کنند که تسهیلگران، مانند معلم قصد امر و نهی و دیکته کردن به آنها را دارد.

 

مترجم «فرانکلین رئیس می‌شود» در ادامه به تشریح فعالیت باشگاه‌های کتابخوانی در ایام کرونا پرداخت و افزود: باید از طریق راه‌های مختلف باشگاه‌ها را فعال کنیم. اگر شهر و یا روستا در وضعیت مطلوبی به سر می‌برد، سعی کنید نشست کتابخوانی باشگاه‌های کتابخوانی را با رعایت پروتکل‌ها و فاصله اجتماعی حضوری برگزار کنید. در غیر این صورت، می‌توانید راه‌های دیگر مثل بازی با بچه‌ها را امتحان کنید و کارهایی انجام دهید که بچه‌ها به تلاش و تکاپوی بیشتری برسند.

 

دبیر جام باشگاه‌های کتابخوانی کشور ترغیب کودکان و نوجوانان به خواندن بیشتر را یکی از راه‌های تاثیرگذار در توسعه کتابخوانی دانست و بیان کرد: مروجان و تسهیلگران باید به عنوان راهنما به کودکان و نوجوانان مشاوره دهند تا آنان بتوانند کتابِ مناسب سن خود را انتخاب کنند و با خواندن بیشتر، ادبیات را بهتر ‌بشناسند. بچه‌ها را به نوشتن خاطرات و یادداشتِ روزانه تشویق کنید نه انشانویسی تا بتوانند آنچه را دلشان می‌خواهد، به زبانِ خودشان بنویسند.

 

منجزی در جواب این سوال که چه کتاب‌هایی را برای کودکان و نوجوانان پیشنهاد می‌دهید؟، گفت: کتاب‌های تالیفی کم نداربم. می‌توانید از لیست کتاب‌های لاک پشت پرنده، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که کتاب فصل معرفی می‌کنند و کتاب‌های برگزیده جشنواره‌ها و همچنین لیست جام باشگاه‌های کتابخوانی که در سایت خانه کتاب موجود است، استفاده کنید. البته بچه‌ها باید متنوع بخوانند هم کتاب تالیفی و هم ترجمه تک بعدی نباشند. از طریق خواندن کتاب‌های ترجمه می‌توانند با نوشته‌های نویسندگان کشورهای دیگر آشنایی بیشتر پیدا کنند و نوع دیگر از زندگی را تجربه کنند.

 

در این نشست علی‌اصغر سیدآبادی نویسنده کودک و نوجوان کشوری مهمترین تاثیر کرونا را بی‌حوصله شدن آدم‌ها دانست و گفت: هرچند کرونا فعالیت‌ها را دچار رکورد و مشکل کرد و تاثیر نامطلوبی بر روحیه افراد بر جا گذاشت، اما تسهیل‌گران برای تقویت باشگاه‌ها و خارج شدن از شور و نشاط گذشته باید تلاش کنند ایده‌های خلاق و نوآورتر را برای بچه‌ها به کار ببندند.

 

سیدآبادی دیدار مشترک با باشگاه‌های کتابخوانی در دیگر استان‌ها را که از طریق مجازی هم امکان‌پذیر است، از جمله این پیشنهادها برای هم‌افزایی کار گروهی باشگاه‌ها برشمرد و افزود: در دیدار باشگاهی مشترک تسهیل‌گران و اعضای باشگاه‌ها به طور مثال ۵ باشگاه از اهواز و ۵ باشگاه از شهر دیگر، می‌توانند با افسانه‌ها، آداب و رسوم و فرهنگ هر شهر آشنا شده و از تجربه‌های یکدیگر استفاده کنند. در این شرایط باید تمرکزمان را بر این موضوع بگذاریم که چه نوع طراحی کنیم تا روحیه بچه‌ها حفظ شود.

 

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که برای ترویج کتابخوانی در مناطق دوزبانه چگونه عمل کنیم؟ اینگونه توضیح داد: واکنش‌های متفاوتی برای مناطق دو زبانه رایج است. برخی مُصرّ هستند که باید زبان فارسی معیار را به بچه‌ها یاد دهیم و عده‌ای دیگر بر این باورند که یادگیری دیگر زبان‌ها خیانت به زبان فارسی است و این مقاومت کردن و تنگ‌نظری‌ها باعث شده‌ که بچه‌ها در مناطق دوزبانه آسیب ببینند.

 

نویسنده «هانا قهرمان قصه ما» اضافه کرد: افراد دوزبانه از دو توانایی برخوردارند و دو پنجره به دنیا باز می‌کنند؛ باید بچه‌ها را همزمان با هر دو زبان آشنا کنیم تا بتوانند دو زبان را با هم تجربه کنند. زبان فارسی و عربی دو زبان مهم و میراث قوی هستند. اجرای نمایش به دو زبان (ترکی، فارسی، عربی، کردی و بلوچی ..)، استفاده از کتاب‌های ترجمه شده کشورهای مختلف و همسایه‌ها و کتاب‌های تصویری با متن کم همه به تقویت آموزش دو زبانه‌ها کمک می‌کند. آموزش و پرورش باید اصلاح شود و از فضا عقب نماند هم زبان فارسی را تقویت کند و هم به معرفی کتاب‌های دو زبانه بپردازد.

 

سیدآبادی در ادامه با بیان اینکه نباید از شعر توقع آموزش را داشت، گفت: ما نمی‌توانیم از یک معمار سطح بالا توقع داشته باشیم که دیوار ریخته‌شده‌ی یک خانه را درست کند. برای او، این کار پیش پا افتاده است و کار معمار فراتر از کارهای جزئی است و باید کارهای درخشان انجام دهد. نقش شعر در آموزش این است که کمک می‌کند تا سطح کار افزایش بیابد. کاری که شعر با کودکان می‌کند، بزرگ کردن افق‌های پیش رو با خلق اثر ادبی و نگاه به آینده است. شعر به کمک خلاقیت و شکل‌گیری رویاها می‌آید و دنیا را بهتر و آدم‌ها را بزرگ‌تر می‌سازد. کارهای بزرگ از دل رویاها ‌بیرون می‌آید

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ خرداد ۰۰ ، ۱۳:۲۶
روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اوز