اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اوز

فعالیت های حوزه فرهنگ و هنر شهرستان اوز را با ما دنبال کنید.

اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اوز

فعالیت های حوزه فرهنگ و هنر شهرستان اوز را با ما دنبال کنید.

۱۱ مطلب در ارديبهشت ۱۴۰۰ ثبت شده است

ارتباطات در دنیای امروز نقشی حیاتی برای دوام و بقای یک سازمان ،مجموعه یا نهاد است و با وجود در اختیار داشتن وسایل جدید ارتباطی می تواند با ظرافت و دقت و سلیقه در دوام و ارتقا یک سازمان موفق عمل کند به عبارتی روابط عمومی نوعی مدیریت است، مدیریتی که با ارتباطات سر و کار دارد و با به کار بستن  نماد های اخلاقی درست ، می تواند محل کار خود را به روز، پویا تر و به جامعه نزدیکتر و برای اثربخشی آن تلاش کند.
*بیست و هفتم اردیبهشت ماه روز *روابط عمومی و ارتباطات *‌ این روز را به همه مدیران روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی و اصحاب رسانه وروابط عمومی آنها و روابط عمومی ادارات خصوصا اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی  که صادقانه درزمینه اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی و آموزش مخصوصا در شرایط کرونایی تلاش می کنند تبریک عرض می نمایم و آرزوی سلامتی و موفقیت برای همگی از درگاه خداوند منان دارم.
در پایان شعری از زنده یاد افشین یداللهی که  به نام نخستین سرود روابط عمومی در دومین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران در سال 87 رونمایی شد و توسط استاد عظیمی نژاد اجرا گردید را به همه فعالان این عرصه تقدیم می کنم.
یک حرف صادقانه یعنی روایت عشق

آغاز بی ریایی یعنی نهایت عشق

دنیا اگر بزرگ است، کوچکتر است از آدم

وقتی که واژه یعنی یک خلقت دمادم

این روزها خبرها کمتر نگفته ماند

در پشت ابر، کمتر ماهی نهفته ماند

وقتی که هر دقیقه لبریز اتفاق است

هرگز نمی توان چشم ، روی دقیقه ها بست

ما در مسیر نوریم، شفاف مثل شیشه

همپای قرن سرعت، در لحظه تا همیشه

با این شتاب، دنیا، دنیای انزوا نیست

تا فتح لحظه، راهی جز ارتباط نیست
 
 فروغ هاشمی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ ارديبهشت ۰۰ ، ۲۰:۴۷
روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اوز

به نام خداوند جان و خرد..



شاهنامه  اثری جاودانه از ابوالقاسم فردوسی است که جدای از حفظ زبان و ادب فارسی مروج اخلاق، آزادگی، دلاوری و شرافت و مردانگی و پندها ، حکمت ها و داستانهای آموزنده آموزشی و تربیتی است ،دیوانی جامع و آگاه در مورد سیاست،جامعه و  سندی با اعتبار  برای شناخت فرهنگ و تمدن ایران باستان و گزارشگری موثق از آداب و رسوم و سنن ایرانیان است. در سالهای اخیر توجه به زبان فارسی و شاهنامه این  اثر سترگ روزافزون بوده و افراد زیادی در گسترش و احیا و حفظ آن تلاش کرده اند.


در سالهای کرونایی و قبل از اینکه فضای مجازی بخواهد میزبان شاهنامه پژوهان و خوانان و نقالان گردد فضای حقیقی و بزرگداشت فردوسی و پاسداشت زبان فارسی ،برگزاری جشنواره های مختلف و رقابت های سالم باعث ایجاد پویایی و نشاط و رقابت سالم خصوصا در بین کودکان و نوجوانان شده بود و اوز هم چند دوره میزبان نقالان و شاهنامه خوانان بود و البته در فضای مجازی ادامه آن را شاهد هستیم ولی جای خوانش حضوری و  دیدار را پر نخواهد کرد.
و اما فردوسی و شاهکارش...
فردوسی از آغاز تا پایان هزار و یک نکته و پند را آموزش می دهد و بر آن اصرار می ورزد ،در مقدّمه‌ی داستان پادشاهی کیخسرو، اساس سعاتمندی آدمی را در هنر و گوهر و نژاد می‌داند و خاطر نشان می‌سازد که هر جا کسی خوشبخت بود، سه دلیل بیشتر ندارد:


هنر با نژاد است و با گوهر است؛ سه چیز است و هر سه به بند اندر است.

 

هنر کی بود تا نباشد گهر/نژاده  کجا دیده‌ای بی‌هنر

 

گهر آن که از فرّ یزدان بود /نیازد بدو دست و بد نشنود

 

نژاد آن که باشد ز تخم پدر /سزد کآید ازتخم، پاکیزه، بر

 

*هنر گر بیاموزی از هر کسی/ بکوشی و پیچی ز رنجش بسی

 

از این هر سه گوهر بود مایه‌دار /که زیبا بود خلعت کردگار

 

چو هر سه بیابی خرد بایدت /شناسنده ‌ی نیک و بد بایدت


و این ابیات و سایر ابیات بی ارتباط با همین روز یعنی ٢٥ اردیبهشت روز جهانی خانواده نیز هست که از دیدگاه فردوسی در حالی که به  حماسه و پرداختن رزم و نبرد توجه ویژه دارد به خانواده و داستان های خانوادگی نیز می پردازد.
ابیات بسیاری از شاهنامه، موضوعات و روابط خانوادگی را چون:

آداب و رسوم ازدواج، تولد، نامگذاری، تربیت و آموزش فرزندان، مراسم های استقبال و بدرقه ی خانوادگی محبت فداکاری در راه خانواده، عشق به نهاد خانواده، مهربانی نسبت به اعضای خانواده، وغیره را نشان می دهد که سرکار خانم زهرا حکیمی بافقی نیز در پژوهش خود مفصل به بررسی نهاد خانواده در شاهنامه فردوسی پرداخته و به نگارش درآورده است.

 و از احترام گذاشتن قوم ایرانی به اقوام دیگر و نهاد خانواده خصوصا پدربزرگ ها و مادربزرگ سخن گفته است.

از شاهنامه و شعر فردوسی هرچه بگوییم کم گفته ایم ،از خرد از داد و دهش و از عدالت و اندز...
اما نکته زیبایی که در یادداشتی خواندم و فردوسی در شاهنامه بارها از آن سخن گفته است  توجه به اندیشه های دادخواهی و بشر دوستی و عدالت است 

و در مورد جنگ نیز عدالت را معیار قرار می دهد و کیخسرو به سپاهیانش امر می کند که به مردم بی سلاح و به اهل هنر و نظامیان کاری نداشته باشند و تاکید بر خوبی و داد فراوان دارد...


"جهان را سراسر همی داشت راست/به گیتی بجز داد و نیکی نخواست

چه گفت آن گرانمایه‌ی نیک رای /که بیداد را نیست با داد جای
جز از داد و خوبی مکن در جهان /چه در آشکار و چه اندر نهان"
از شاهنامه هرچه بگوییم کم است و سخن زیاد ولی در  یک جمله ...
شاهنامه ورق زدن و پرسه زدن در دنیای واقعی از زبان شعر است.
هر کدام از بخش های شاهنامه یک شاهکار جاودانه است  و *فردوسی، خود نیز در جاودانگی شاهکار خود می­سراید:

بناهای آباد گردد خراب /ز باران و از تابش آفتاب
پی افکندم از نظم کاخی بلند /که از باد و باران نیابد گزند
*25 اردیبهشت ماه، روز پاسداشت زبان پارسی و بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی ،شاعر شهیر شاهنامه سرای بر  دوستداران فرهنگ و زبان و ادب پارسی فرخنده باد...

فروغ هاشمی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ ارديبهشت ۰۰ ، ۱۲:۱۱
روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اوز

رمضانی دیگر به اتمام رسید و توفیق بندگی خدا و  فرصت سالی دیگری در  ١٤٠٠ نصیب ما شد و اینک به لحظه های پایانی رسیدیم و باید با این ماه که خداوند رحمت  خود را به روی تمام بندگانش گشوده بود و  هر کس به اندازه ی وسعش از این ماه عزیز فیض برد و بهره مند شد خداحافظی کنیم،خداحافظی همیشه حس عجیبی دارد هرچند همه روزها و ماه ها ،ماه خداست اما...
در لحظه های آخر این ماه بیشتر به فرصت های رفته فکر می کنیم و باقی مانده زمانی که در اختیار داریم و بغض هایی که مانع می شود....

شبهای ماه مبارک رمضان در شهرها و روستاهای  جنوب فارس  همیشه آباد و پر رونق است  و تحرک و پویایی از سحر تا افطار در شهر و روستا و خانه ها و تا سحر بیدار ماندن و دعا و قرآن خواندن جلوه زیبایی را از این ماه مبارک در ذهن مردم جنوب تداعی می کند.

آداب و رسوم ماه رمضان و تدارک دیدن و آماده شدن برای سفری یک ماهه قبل از نیمه شعبان شکل می گیرد و بساط مهمانی مهیا می شود تا روزه داران یک ماه را بر خوان گسترده خداوندی شکر نعمت به جای آورند.

در اوز قبل از شیوع کرونا مراسم ها و مولودیه خوانی و برگزاری ضیافت افطاری و سحری و نمازهای هر شب تراویح که هر شب یک جزء قرآن را بین این نماز تلاوت می کنند و در پایان ماه رمضان،ختم قرآن انجام می شود.
۱۰ شب پایانی که نماز قیام برپاست و  در مساجد و خانه ها خوانده می شود  و حلقه های دورهمی قرآنی و ختم قرآن و پخش شیرینی خانگی و هدیه ختم قرآن محفلی دلنشین و به یاد ماندنی در ماه رمضان بود.

اما گسترش کرونا باعث شد تا خیلی از آیین های این ماه به صورت جمعی برگزار نشود ولی آنچه هنوزهم ادامه دارد  صدای بانگ  بیدار باش که از رسم های دیرینه اوز است و قبل از نماز صبح اجرا می شود، موذنان به مساجد می روند و مردم را با بانگ  بیدار باش بیدار باش، بنده خدا بیدار باش و مناجات بیدار می کنند و حتی در خانه ها در روستاها موذن از منزل خود قبل از سحر مناجات می خواند و از بلندگوی خانه پخش می شود.این بیدار باش و مناجات سحر باعث می شود که آمادگی برای خوردن سحری فراهم شود.. یکی دیگر از سنت های دیرینه در اوز “اذان آب" یا بُنگ هاو در این منطقه است که یک ساعت بعد از بیدار باش، دوباره موذن ها از مساجد اذان می گویند و با این اذان مردم مشغول خوردن سحری می شوند.
چند دقیقه قبل از  اذان صبح، مردم از خوردن غذا و سحری دست کشیده و  برای برپایی نماز صبح به مسجد  می روند و یا آماده نماز خواندن می شوند.

شبهای پایانی حال و هوای خاص رمضان و دعا و طلب مغفرت و آماده کردن و پخش فطریه الوداع با این ماه را سخت می کند، الوداع و دعا و طلب بخشش در روزهای آخر رمضان بعد از نماز تراویح یا قیام خوانده می شود،الوداع شعر هایی از شاعرانی است که دلتنگ روزهایی هستند که شاید سال آینده دعوت به مهمانی نشوند و از دیر باز این اشعار که توسط مولوی و سعدی و دیگر شاعران سروده شده از بلندگوها پخش می‏ شود...

خداحافظی از ماه مبارک رمضان توسط شخصی خوش صدا در مسجد خوانده می شود و جمعی که حضور دارند با نوایش هم نوایی می کنند..الوداع، الوداع یا رمضان.....و علیک السلام یا رمضان...
 

این خداحافظی با حزن و اندوه  و چشمانی نگران و اشکبار برای فرصت ها و روزهایی رفته و بیم روزها و رمضان های نیامده است....

قبل از شیوع کرونا  برپایی آیین الوداع و مراسم مولودیه خوانی با پذیرایی و دادن بسته های  قند، شکر، نبات و حلوا و ....همراه بود و مساجد هر شب سفره های افطاری پهن شده که توسط مردم با  انواع و اقسام دسرها، ماست و خرما و نان های محلی  پر می شد را هرافطار برپا می کردند..
همه آیین ها زیباست ،آیین برات و وداع و....


با شعر الوداع سعدی و آرزوی عاقبت به خیری برای همه مردم خصوصا روزه داران، دعا میکنم سالهای بعد کرونا دست از  سر دنیا بردارد و باز هم رمضان با آن شور و حال سالهای گذشته تکرار شود و لطف خداوند از درهای مغفرت و بخشش فرود آید و بهار و تابستانی دیگر همه باز بر  خوان رحمت گسترده خداوند مهمان شویم و روز عید فطر حَبشی (همان عیدی) بگیریم.
(شعر ی از شیخ اجل سعدی )
برگ تحویل می کند رمضان
بار تودیع بر دل اخوان
یار نادیده سیر، زود برفت
دیر ننشست نازنین مهمان
غادر الحب صحبة الاحباب
فارق الخل عشرة الخلان
ماه فرخنده، روی برپیچید
و علک السلام یا رمضان
الوداع ای زمان طاعت و خیر
مجلس ذکر و محفل قرآن
مهر فرمان ایزدی بر لب
نفس در بند و دیو در زندان
تا دگر روزه با جهان آید
بس بگردد به گونه گونه جهان
بلبلی زار زار می نالید
بر فراق بهار وقت خزان
گفتم انده مبر که بازآید
روز نوروز و لاله و ریحان
گفت ترسم بقا وفا نکند
ورنه هر سال گل دمد بستان
روز بسیار و عید خواهد بود
تیر ماه و بهار و تابستان
تا که در منزل حیات بود
سال دیگر که در غریبستان
خاک چندان از آدمی بخورد
که شود خاک و آدمی یکسان
هردم از روزگار ما جزویست
که گذر می کند چو برق یمان
کوه اگر جزو جزو برگیرند
متلاشی شود به دور زمان
تاقیامت که دیگر آب حیات
بازگردد به جوی رفته روان
یارب آن دم که دم فرو بندد
ملک الموت واقف شیطان
کار جان پیش اهل دل سهلست
تو نگه دار جوهر ایمان

فروغ هاشمی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ ارديبهشت ۰۰ ، ۱۲:۴۳
روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اوز

به گزارش ایرنا- مؤسس و مسئول موزه مردم شناسی اِوَز(Evaz) از شهرستان‌های جنوبی استان فارس گفت: سند تاریخی در این موزه برای نخستین بار رونمایی شد که گویای حمایت مردم این منطقه از مردم فلسطین در حدود ۷۳ سال قبل است.

شریف بازرگانی پنجشنبه در آستانه روز جهانی قدس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در موزه مردم شناسی اوز، اوراق و اسناد فراوانی در مورد آداب و رسوم و وقایع دوران مختلف نگهداری می‌شود که این سند یکی از آنها است.
به گفته وی، نامه‌ها و مکاتبات تجار و یا اسناد و مدارکی که بین مردم رد و بدل می شده نیز در این موزه نگهداری می شود.
مسئول موزه مردم شناسی اوز گفت: یکی از منابع نوشتاری که در موزه اوز موجود است، سی پاره هایی است که از مساجد به موزه اهدا شده است و مردم به هنگام مراسم سوگواری و ختم قرآن برای فرد متوفی، آنها را قرائت می‌کنند.
وی اظهار داشت:‌ معمولا کسانی که خط خوبی دارند در همان سی پاره ای که قرائت کرده اند، ضمن دعا برای شخص متوفی، از خوبی های وی جملاتی را در وصف او می نویسند؛ بعضی مواقع بنا به ذوق و سلیقه آن شخص نگارنده ، مطالبی درباره اوضاع و احوال مردم نوشته می شود.
بازرگانی گفت: در میان همه این آثار و نوشته ها و اسناد تاریخی متنی نیز وجود دارد که مرحوم امین کرامتی در روز دوشنبه به تاریخ چهارم جمادی الاول ۱۳۶۷ قمری ، برابر با ۲۴ اسفند ماه ۱۳۲۶ شمسی مصادف با ۱۵ مارس ۱۹۴۸ میلادی یعنی قبل از اعلام موجودیت رژیم اشغالگر قدس، بر روی سی پاره ای نوشته است.
وی افزود: داستان از این قرار است که پس از وقوع درگیری هایی که به واسطه مداخلات انگلستان در فلسطین رخ داد مردم مسلمان اوز با همت مرحوم محمد یوسف حسین نیا فرزند مرحوم حاج محمد علی ملاحسین، مراسم ختم سوره انعام برگزار و ضمن ابراز همدردی با مردم مظلوم فلسطین برای آنان دعا کردند تا در این نبرد نابرابر پیروز شوند.
مسئول موزه مردم شناسی اوز گفت: این موضوع نشان می‌دهد، مردم اوز در آن ایام، در دور افتاده ترین نقطه جنوب فارس و بدون در اختیار داشتن وسایل ارتباط جمعی ، از وقایع جهانی و بین المللی مطلع بوده و نسبت به آن واکنش نشان می دادند.
بازرگانی گفت: ما هم اینک این نامه را بعد از  ۷۳ سال از گذشت این واقعه آن را در دسترس عموم مردم قرار دادیم.
به گفته وی در متن این نوشته تاریخی آمده است:‌ "در چهارم ماه جمادی‌الاول سنه ۱۳۶۷ در مسجد شیخ(مصلّی) ختم سورهٔ مبارکه انعام اجماعاً خوانده شد به نیت فتح مسلمین بر مشرکین، مخصوصاً ملت فلسطین و قاطبه اعراب بر یهود که از سال ۱۳۳۷ دولت انگلیس به قوم یهود لعنهم‌الله سپرده بود و از آن تاریخ بین اعراب و یهود، جنگ و جدال برقرار است و در این سال نیز جامعه ملل متفق، متشکل در آمریکا رای به تقسیم فلسطین بین عرب و یهود صادر کردند و اعراب فلسطین، خصوصاً و دول عرب عموماً این تقسیم جامعه که فقط منظور دولت امریکا و روسیه ‌شوروی است، جداً رد کردند و از دو ماه به اینطرف، جنگهای شدید بین اعرابِ فلسطین و یهود آنجا برقرار است و اخیراً دولت انگلیس تصمیم گرفته فلسطین را تخلیه و ترک کند و در اثر این تصمیم، دولت مذکور دول عرب عموماً متفق شده، فلسطین را به هر قیمتی باشد از دست یهود نجات دهند. نصرهم‌الله‌ تعالی وخذل‌الله المشرکین والیهود، عموماً – باعث این ختم، آقای محمدشریف حسین‌نیا است، فرزند مرحوم حاج محمدعلی‌ ملاحسین و بعد از ختم سوره انعام به نفقه ایشان، مولود حضرت رسول‌ اکرم خوانده شد."

شهرستان اوز که دارای ۲ بخش مرکزی و بید شهر است، در فاصله ۳۴۵ کیلومتری جنوب شرقی شیراز قرار دارد. این شهرستان با ارتقای بخش اوز در تصمیم مهرماه ۱۳۹۸ هیات وزیران شکل گرفت.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ ارديبهشت ۰۰ ، ۱۲:۴۲
روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اوز

 

پویش ثبت خاطرات تلخ و شیرین کرونایی ویژه استان فارس که از ابتدای  سال جدید فراخوان آن از طرف انجمن کتاب و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اوز داده شد با هدف توجه به  شرایط موجود کشور در دوران شیوع ویروس و بیماری منحوس کرونا و خاطرات واقعی که در این دوران شکل  گرفت برگزار شد.


 پایان فروردین ماه ،آثار بر اساس گروه سنی طبقه بندی و داوری نهایی صورت گرفت‌ و نتیجه داوری انتخاب یک اثر از بین ۳۴ اثر ارسالی بود.

 

برگزیده این دوره از پویش ثبت خاطرات تلخ و شیرین کرونایی سرکار خانم زهرا ارسلانی کارشناس مامایی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی فسا و مامای پزشک خانواده روستایی مرکز جامع سلامت زاهد شهر بود که لوح تقدیر جشنواره،کتاب و کارت هدیه برای ایشان  ارسال می گردد.

 

برای این مامای هنرمند آرزوی موفقیت و ثبت خاطرات شیرین و‌ پایان کرونا را داریم و روز ماما را به همه عزیزان تبریک گفته وتوفیق روز افزون همه تلاشگران عرصه سلامت را از درگاه ایزد منان خواستاریم.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ ارديبهشت ۰۰ ، ۱۱:۲۰
روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اوز

علی پور فرماندار شهرستان اوز در جلسه تکریم خیرین حوزه قرآنی که توسط دبیرخانه کانون های مساجد و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد  گفت:

 سالروز ولادت امام کرامت و امام انسانیت و نمونه بارز خدایی در جامعه انسانیت و بشر دوستی امام حسن مجتبی را تبریک و تهنیت عرض می نمایم
امام حسن (ع)درس بزرگی را در راه تکریم نیازمندان به همه ی کسانی که دوستدار بشریت و انسانیت هستند داد.
ما نیز وظیفه خود می دانیم در ماه مبارک رمضان پیرو راه این امام بزرگ‌ باشیم.

به گفته مقام معظم رهبری:
ماه رمضان قطعه ای از بهشت است که خداوند در جهنم سوزان دنیای مادی ما را وارد آن می کند و به ما فرصت می دهد که خودمان را بر سر سفره ی الهی در این ماه وارد بهشت کنیم.

موضوعیت امروز بسیار موضوع مبارکی است.بحث خیرین که ما همیشه سپاسگزار و دست بوس هستیم.
امروز فرصت بسیار خوبی است برای تشکر از خیرین که در باب قرآن همراه هستند.قرآن کتاب انسان سازی است و هدفی جز هدایت انسان ندارد.چونانکه در سوره ی حمد اشاره ی مستقیم به اهدانا الصراط المستقیم می کنیم،این کتاب هدایت است و کتابی که یاری می رساند (ایاک نعبد و ایاک نستعین).قرآن جایگه ویژه ای دارد و کانون ها نیز می توانند نقش ویژه ای در ترویج سیره ی فضل الله و قرآن داشته باشند. از کانون های مساجد و مذهبی انتظار می رود در  احیای نقش فرهنگی مذهبی و همچنین  دینی مساجد و ترویج مسائل دینی و همچنین سیره ی رسول الله تلاش کنند.ان شاالله ما بتوانیم با ساماندهی کانون ها و ارتباطی که ایجاد می کنیم فعالیت های فرهنگی و هنری  که در سطح جامعه انجام می پذیرد را یک رنگ و بوی مذهبی به آنها بدهیم و با راهنمایی رابط کانون های مساجد و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی زمینه سازی ساماندهی فعالیت های فرهنگی هنری را مهیا نماییم.
قطعا در همین راستا از توانمندی،هدایت و ظرفیت موجود مردمی که وحود دارد به خصوص خیرین شاخص شهرستان استفاده بکنیم. یک توقع نیز از بسیج به عنوان بازوی توانمند نظام هست،همکاری و هماهنگی تنگاتنگ کانون های مساجد با بسیج می باشد و ان شاالله که بتوانیم کارها را پیش ببریم. 
امروز روز بزرگیست که خداوند نصیب ما کرده تا ذره ای از حمایت ها و زحمات خیرین را جبران کنیم،باز هم سپاسگزار حضور تمامی خیرین ، ادارات،اعضای شورای فرهنگی،معتمدین و خیرین شهر هستیم.ان شاالله که ادامه دهنده راه خدا و سیره ی رسول اکرم باشیم.

در ابتدای جلسه فروغ هاشمی مدیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد نقش خیرین شهرستان در حوزه فرهنگی و سایر حوزه ها صحبت کرد و گفت :خیرین،خصوصا خیرین شهرستان اوز از حوزه خدمات گرفته تا بهداشت و سلامت و فرهنگ و آموزش و حوزه دینی و قرآنی سرآمد بوده و در راه خیر و نیکوکاری به اندازه توان دستگیری کرده اند،امروز  در خدمت خیرین حوزه قرآنی و دینی  که در ایام ماه مبارک رمضان هرساله با کمک های نقدی و بسته های معیشتی و همراهی با ستاد هماهنگی و کمک شهرستان در رفع نیازهای مادی و معنوی در تلاش هستند  و در بخش تجلیل از اعضای فعال کانون های مساجد و حوزه فعالیت فرهنگی و مسابقات و برنامه ها و حلقه های قرانی از کودکان گرفته در بخش قرآن اولی ها(ختم قرآن)و روزه اولی ها تا حوزه سلامت و بهداشت بانوان و حوزه های آموزشی و غیره توانستند یاری رسان باشند تا فعالیت ها همچنان ادامه داشته  باشد هستیم فروغ هاشمی در ادامه :هرچند دوست داشتیم باز هم به صورت حضوری در ماه مبارک رمضان از همه اعضا و فعالان تجلیل کنیم اما در شرایط کرونا این اتفاق محقق نشد و تنها میزبان جمعی از خیرین این حوزه بودیم ،قدردان زحمت همه همراهان هستیم و از آقایان و بانوان نیکوکار و خیر و‌فعال و دبیران کانون های فرهنگی و هنری مساجد  که در این راه پر خیر و برکت و معنوی همراه بوده و هستند و حاج احمد عدالتی به عنوان رابط کانون های فرهنگی و هنری و یکی از اعضای بسیار فعال و پر تلاش در این حوزه  تشکر و قدردانی کرد و هدایایی را تقدیم کرد.



احمد عدالتی رابط کانون های فرهنگی و هنری شهرستان و مسئول دبیرخانه کانون های مساجد با صحبتی از امام محمد باقر (ع)شروع کرد:امام باقر علیه السلام فرمودند؛ برای هرچیزی بهار است وبهارقران ماه مبارک رمضان است.
رسالتهای کانونهای فرهنگی و هنری مساجد:
اعتلای اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران 
تلاش درراستای ترویج و اشاعه فرهنگ و معارف اسلامی 
زمینه سازی برای حضور جوانان و متعهد
مقابله اصولی و منطقی باتهاجم و مبتذل فرهنگی
مقابله با آسیب های اجتماعی 
دغدغه‌ها ی مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگ و قرآن مدنظر قرارگیرد
ازمساجد فعال دعوت میشود تابه صورت الکترونیک برای کسب مجوز فعالیت کانون مساجد اقدام نمایند،اگر هم پرسش و همراهی خواستند حتما مراجعه کنند.عدالتی از همراهی خیرین در بحث توجه و اهمیت دادن به فعالیت قرآنی و کانون های مساجد که از اهمیت ویژه ای برخوردار هست تقدیر کرد و گفت:با وجود ظرفیت مسجد در شهرستان می توان کانون های فعالی برای هر مسجد راه اندازی و همه خصوصا جوانان را تشویق به فعالیت های فرهنگی و قرانی و دینی کرد.

و از نیکوکارانی که در کمک به کانون ها در سالهای گذشته و امسال همراه بودندخانم ها و آقایان
پروین امیدوار،سیده سامعه هاشمی،اسما سادات هاشمی،علی زینلی،حاج محمد قنبری پور،حاجی مزرعی،
مرضیه نوروزی،
طیبه نامی،حسن براهیمی،امیر حاجی،یونس امیدوار،ساسان پیرزاد،راضیه صمیمی فرد و همراهی و کمک امام جمعه و مدرسه علوم دینی ،فرمانداری و سپاه ،نیروی انتظامی ،شورا و شهرداری،اداره اوقاف ،کمیته امداد،انجمن خیریه و انجمن نواندیشان وکانون های مساجد و دبیران کانون ،آقایان عقیل فلامرزپور،موسی ستاری و وحید رضایی،همچنین اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اوز که همیشه حامی و همراه بودند تشکر کرد.

در پایان به همه حاضرین یک جلد کلام الله مجید و بسته فرهنگی به بانوان از طرف دبیرخانه کانون های مساجد و اداره فرهنگ و‌ارشاد اسلامی اهدا شد.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ ارديبهشت ۰۰ ، ۱۳:۳۸
روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اوز
 
رئیس گروه قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس اعلام داشت: با توجه به فرارسیدن ماه مبارک رمضان و شیوع ویروس کرونا، با همکاری موسسه فرهنگی و هنری پادرا امیر پارس، مجری تخصصی برگزاری جشنواره های فرهنگی و هنری در نظر داریم برای ایجاد انگیزه در ایام مهمانی و ضیافت خدا، بین هنرمندان و عموم مردم، جشنواره ای را با عنوان《نیایش》در قالب فضای مجازی برگزار شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، احمد رضا نداف گفت: این جشنواره با موضوع نیایش با خدا در دو بخش هنری پادکست و نماهنگ در راستای تقویت و گسترش هنر دوبله و صداگذاری،شناخت و تشویق هنرمندان این عرصه و ایجاد نشاط عمومی بین مردم، تقویت فعالیت هنرمندان برگزار می شود.

رئیس گروه قرآن و عترت فرهنگ و ارشاد فارس افزود: قالب آثار ارسالی در آیتم هایی چون پادکست، نماهنگ تعیین شده و موضوع جشنواره نیز «نیایش با خداست» است که باید ویدئو نماهنگ و پادکست به مدت 3 دقیقه و باکیفیت و در قالب mp4 و mp3 ارائه شود و هر شرکت کننده می تواند تا 3 اثر ارسال کند و حضور در جشنواره برای هنرمندان آماتور، حرفه ای و علاقه مندان آزاد می باشد.

نداف اظهار داشت: آثار ارسالی می تواند به هر زبان و گویش محلی باشد و در این صورت در بخش نماهنگ می بایست با زیرنویس فارسی و در بخش پادکست فایل متنی word به زبان فارسی ترجمه و ارسال شود و شرکت کنندگان می توانند از آثار ادعیه و دعاها جهت شرکت در جشنواره با ذکر منبع استفاده نمایند و به شرکت کنندگان در جشنواره گواهی حضور داده می شود.

رئیس گروه قرآن و عترت فرهنگ و ارشاد فارس با تاکید بر اینکه تمامی آثار می بایستی در چارچوب موازین شرعی جمهوری اسلامی ایران و عرف عمومی جامعه باشد، بیان کرد: پذیرش آثار با نظر کارشناسان خواهد بود و بارگذاری آثار پس از ثبت نام در سایت مربوطه امکان پذیر می باشد که برای شرکت در جشنواره نیایش از تمامی نقاط  جهان می توانید آثار خود را ارسال نمایید، تمامی زبان ها، لهجه ها و گویش های می توانند در جشنواره شرکت کنند و مهلت ارسال آثار تا بیست و ششم اردیبهشت 1400 است و نحوه ارسال آثا از روشهای زیر می باشد: 

Whatsapp                      09390548976

Website              https://padraamir.ir

Instagram                   niyayesh.prayer

Instagram                      padraamirpars

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ ارديبهشت ۰۰ ، ۲۰:۰۸
روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اوز


و بازهم خبر خوب دیگری در حوزه فرهنگ و هنر و افتخاری دیگری برای مجموعه فرهنگی و هنری شهرستان اوز.

آناهیتا پیمانی هنرمند جوان اوزی موفق به کسب دیپلم افتخار از جشنواره ی بین المللی 35awards روسیه شد.

آثار این هنرمند  در بخش عکاسی پرتره ی سیاه و سفید کودک  به نمایش در آمد.

در این بخش 8408عکاس از 132کشور 20809عکس شرکت داشته اند که در مجموع این هنرمند توانست عنوان افتخار ۳۵ درصد عکاسان برتر  و قاب برگزیده ی  او توانست عنوان ۲۶درصد عکس برتر را دریافت کند. 

 آناهیتا پیمانی ۶ سال است که به خلق آثار خود مشغول است او همچنان توانسته در چند رقابت داخلی نیز به کسب عناوین مختلف دست پیدا کند.

به گفته او در زمان ثبت این عکس در حال تجربه ی احساسی بودم که امید دارم بازتاب آن در تصویر نمایان باشد.
این هنرمند جوان در زمینه عکاسی و هنرهای نمایشی فعالیت های زیادی دارد.
اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی،خانه فرهنگ و انجمن عکاسی کسب این عنوان را به هنرمند گرامی سرکار خانم آناهیتا پیمانی و جامعه فرهنگی و هنری شهرستان اوز تبریک عرض می نماید.امید که باز هم شاهد موفقیت و افتخار آفرینی هنرمندان و اهالی فرهنگ در حوزه های مختلف باشیم.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ ارديبهشت ۰۰ ، ۱۹:۵۴
روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اوز

در پی کسب عنوان شهر خلاق فرهنگ و هنر توسط اوز در حوزه مد و لباس  فاطمه رضایی دبیر انجمن هنرهای سنتی و دبیر کارگروه مدو لباس اوز پیامی در این خصوص منتشر کرد:

 

به نام خالق یکتا 
او که در همین نزدیکهاست. 
و به نام خالق زیباییها . 
 خدایی که زیباست و زیبایی را دوست دارد.

  هنر ، تجلی زیبایی خداوندی ست .
 پس خالق زیبایی ها را ستوده و سر بر آستانه ذات ازلی او ،  از نعمات بی شمار و زیبایی که بر ما ارزانی داشته است، شکر گزار درگاهش خواهیم بود.
   دستان توانمند ، ذهنی خلاق ، نگاهی زیبا و اندیشه ای متعالی همراه با بینشی عمیق  نعماتی هستند که آن را ارج گذاشته و بر داشتنشان سجده شکر را بجا می آوریم.   

 فرهنگ و هنر دو مقوله ای هستند که شاید در ظاهر از هم جدا باشند اما ارتباط مستقیمی باهم دارند. آنجا که فرهنگ و اصالت به کمک هنر می آیند تا هویت یک سرزمین را به مرحله ظهور برساند.
آنجاست که دستان هنرمند و ذهنی خلاق در قالب هنر  دست بکار می شوند تا یک ایده ذهنی به واقعیت دست پیدا کند. 


مفتخریم که در مجموعه انجمن هنرهای سنتی و‌کارگروه مد و لباس ،اوز زیر مجموعه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری کمیته صنایع دستی موزه مردم شناسی و خیاطان مطرح شهرم و طراحان و جوانان رشته طراحی و دوخت گام موثری در رسیدن به این عنوان را کسب کردیم تا موجب خرسندی مردم خوب شهرم را بجا آورده باشیم. 


طرحی که موجب این موفقیت شد طرحی تلفیقی از هنرهای سنتی و مدرن در قالب پوشش بانوان سرزمینم و حمایت از کالای بومی محلی و ایرانی واسلامی در حمایت از هنرمندان منطقه بود . این شعار را سرلوحه خود قرار دادیم تا بار دیگر هنرهای اصیل شهرم را به جایگاه اصلی خود برسانیم.

 با خبر خوبی که روز گذشته بر روی سایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس زده شد. ما را بر آن باور رساند که با تلاش می توان به نتیجه مطلوب رسید. 
 خبر خوشحال کننده بود. خبری خوش که خستگی آن روزهای تلاش را از تن و بدن ما و تمام دوستان خارج کرد. 
 شهرم اوز سرزمین خوبیهایم شیرینی این موفقیت گوارای وجودت باد. 
امروز بار دیگر قدمی در راستای رشد و شکوفایی شهرم برداشته  و در کارنامه فرهنگی شهرم به ثبت رسید. با طرحی که دوسال قبل به تهران ارسال شد. با موفقیت پذیرفته و  اوز وارد شهر خلاق فرهنگ و هنر شد تا بار دیگر مهر تاییدی بر اصیل بودن فرهنگ این مرز و بوم زده باشیم.
رسیدن به موفقیت با تلاش مضاعفی که صورت گرفته است  لذت و شیرینی این موفقیت را دوچندان کرده است.  شیرینی این موفقیت گوارای وجودتان باد مردم خوب شهرم . 
 لازم می بینم از سرکار خانم دکتر فروغ هاشمی  مسول اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اوز بخاطر تمام حمایت های همه جانبه ای که با ما داشتند تشکر و قدردانی کنم. 


 همچنین تشکر صمیمانه ای داشته باشم حضور  سرکار خانم ریحانه حسینی و سرکار خانم  سناء ملاحت دوستان خوبی که قدم به قدم در این حرکت ما را همراهی کردند. 
همچنین با تشکر از شهردار محترم جناب مهندس کراماتی، جناب راستگو ریاست شورا، مهندس رفعتی،امیر رضا رضایی و ابراهیم رضایی که با حمایتهای خود ما را در رسیدن به این مهم یاری و حمایت کردند. 


در پایان تشکر صمیمانه ام را نثار تمام دوستان خوبم در مجموعه هنرهای سنتی اوز و کمیته صنایع دستی موزه مردم شناسی اوز کرده و به همه آنها خدا قوت و تبریک می گویم. 
 امید با توکل بر خداوند سبحان باز هم نام شهرم و سرزمینم را بلند آوازه جهان کرده و در همه زمینه های فرهنگی ، اجتماعی و اقتصادی به شکوفایی رسیده تا بار دیگر خداوند منان شیرینی موفقیت هایی بیشتر را نصیبمان بگرداند. 🙏   

 با تشکر 
فاطمه رضایی 
دبیر انجمن هنرهای سنتی اوز  
1400/2/6

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ ارديبهشت ۰۰ ، ۱۶:۲۱
روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اوز

 

در روزگاری که ویروس کرونا هر روز چهره و رنگ عوض می کند و بدنه  هنر همچنان بیشترین اسیب ها را ‌تحمل می کند،یک اتفاق خوب فرهنگی و کسب عنوانی دیگر برای شهری کوچک که حرفهایی بزرگ برای گفتن دارد ،می تواند چشم‌اندازی روشن برای توسعه شهر و اقتصاد فرهنگی و‌هنری شود و  پیشرفت در  شهرهای فرهنگی و اقتصادی را ضامن باشد.
به گفته وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی شهر خلاق شهری با هویت است که ریشه در گذشته و معنی در حال دارد ترکیب این دو هویت می‌آفریند شهری که گذشته‌ای ارجمند داشته باید در زمان حال نیز معنا بدهد و یکی از اقدامات شهرهای خلاق فرهنگ و هنر همین هویت یابی است، شهر خلاق فرهنگ و هنر برندساز و نشان ساز  و دانایی محور و تجربه آموز است مرکز اصلی تولید فرهنگ و هویت است و مردم در آن حضوری زنده دارند.
در شهر خلاق به زیر ساخت ها و سابقه فرهنگی و هنری آن شهر توجه می شود و امروز یکی از روزهای ماندگاردر تاریخ فرهنگ وهنر این دیار است که دستهای توانمند مردان و زنانی  را که سالها با هنر خود بر روی لباس های سنتی نقش زدند و دوختند را در قالب احیای تلفیقی از سنتی و مدرن به نمایش گذشت و نقش هنرمندان را در خلق آثاری ماندگار بر اساس پوشش سنتی ایرانی و اسلامی به نمایش گذاشت،گرایش بیشتر جوانان به استفاده از پوشاک غربی و عدم استفاده از  پوشاک سنتی و محلی و در پاره‌ای موارد حتی پوشاک سنتی قوم خویش را «از مد افتاده» یا «کهنه و قدیمی» توصیف کردن و البته محدودیت هایی که در استفاده از پوشش سنتی وجود دارد باعث شد تا این خودآزمایی وتلاش به فکر راهی برای جلوگیری از کم‌رنگ شدن هنر سنتی و  زیبایی هنر دست ،نوارهای سنتی دست‌ساز زنان و قلاب زنی و دوخت و نقش زدن بر روی پوششی شود که دیگر محدود به یک لباس محلی و بومی و استفاده آن فقط در مجلس شادی نشود  که با یاری هنرمندان و طراحان دانش آموخته و با استفاده از دانش بومی و سنت‌های ایرانی-اسلامی  و متناسب با نیازهای روز جامعه ایران طراحی انجام شد و جوانان هنرمندان در کنار هنرمندان قدیمی و  با تجربه موفق عمل کردند  و خوشحالیم که در این راه به انتقال داشته های فرهنگی کهن به نسل جدید و سلائق جامعه نیز توجه زیادی شد که امیدواریم در بحث حمایت بیش از گذشته اقدام شود.انجمن هنرهای سنتی و تجسمی و با یاری انجمن صنایع دستی موزه مردم شناسی استقبال خود را عملی کردند و عنوانی دیگر به این شهر فرهنگی افزودند و باعث شدند با تلفیق پوشش سنتی و هنر مدرن سبکی به وجود آید که موردپسند قشر وسیعی باشد و از محدوده شهرستان و استان خارج شود.
به سهم خود ابتدا از همه هنرمندان که از بحث ایده تا اجرا در این چند سال زحمت فراوان کشیدند،خصوصا دبیران انجمن هنرهای سنتی و تجسمی و همکاران اداری و خانه فرهنگ ،هیت اجرایی پایتخت کتاب در بخش مستند سازی ،و همراهی شهردار و مجموعه شهرداری و ریاست شورای اسلامی که از ابتدا در برگزاری نشست ها و جلسات و کارگاه های آموزشی در استان و شهرستان و فعالیت برای شهر خلاق فرهنگ و هنر نقش اساسی داشتند و همچنین موزه مردم شناسی اوز و بانوان هنرمند و کارآفرین اوزی و طراحان و خیاطان و خیرین همراه و مسئولین شهرستان ،سپاس ویژه از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دفتر مطالعات و برنامه ریزی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس و کارگروه مد و لباس وهمه عزیزانی که با مشورت و یاری کردن این اتفاق خوب فرهنگی را در سال ١٤٠٠ رقم زدند صمیمانه سپاسگزاری میکنم.
و به همه هم استانی ها و هم شهرستانی های فرهنگ پرور تبریک عرض می کنم و امیدواریم برای پیشرفت پایدار همه با هم بکوشیم.

فروغ هاشمی

مسئول فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اوز

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ ارديبهشت ۰۰ ، ۱۱:۵۹
روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اوز