اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اوز

فعالیت های حوزه فرهنگ و هنر شهرستان اوز را با ما دنبال کنید.

اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اوز

فعالیت های حوزه فرهنگ و هنر شهرستان اوز را با ما دنبال کنید.

به گزارش ایرنا- مؤسس و مسئول موزه مردم شناسی اِوَز(Evaz) از شهرستان‌های جنوبی استان فارس گفت: سند تاریخی در این موزه برای نخستین بار رونمایی شد که گویای حمایت مردم این منطقه از مردم فلسطین در حدود ۷۳ سال قبل است.

شریف بازرگانی پنجشنبه در آستانه روز جهانی قدس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در موزه مردم شناسی اوز، اوراق و اسناد فراوانی در مورد آداب و رسوم و وقایع دوران مختلف نگهداری می‌شود که این سند یکی از آنها است.
به گفته وی، نامه‌ها و مکاتبات تجار و یا اسناد و مدارکی که بین مردم رد و بدل می شده نیز در این موزه نگهداری می شود.
مسئول موزه مردم شناسی اوز گفت: یکی از منابع نوشتاری که در موزه اوز موجود است، سی پاره هایی است که از مساجد به موزه اهدا شده است و مردم به هنگام مراسم سوگواری و ختم قرآن برای فرد متوفی، آنها را قرائت می‌کنند.
وی اظهار داشت:‌ معمولا کسانی که خط خوبی دارند در همان سی پاره ای که قرائت کرده اند، ضمن دعا برای شخص متوفی، از خوبی های وی جملاتی را در وصف او می نویسند؛ بعضی مواقع بنا به ذوق و سلیقه آن شخص نگارنده ، مطالبی درباره اوضاع و احوال مردم نوشته می شود.
بازرگانی گفت: در میان همه این آثار و نوشته ها و اسناد تاریخی متنی نیز وجود دارد که مرحوم امین کرامتی در روز دوشنبه به تاریخ چهارم جمادی الاول ۱۳۶۷ قمری ، برابر با ۲۴ اسفند ماه ۱۳۲۶ شمسی مصادف با ۱۵ مارس ۱۹۴۸ میلادی یعنی قبل از اعلام موجودیت رژیم اشغالگر قدس، بر روی سی پاره ای نوشته است.
وی افزود: داستان از این قرار است که پس از وقوع درگیری هایی که به واسطه مداخلات انگلستان در فلسطین رخ داد مردم مسلمان اوز با همت مرحوم محمد یوسف حسین نیا فرزند مرحوم حاج محمد علی ملاحسین، مراسم ختم سوره انعام برگزار و ضمن ابراز همدردی با مردم مظلوم فلسطین برای آنان دعا کردند تا در این نبرد نابرابر پیروز شوند.
مسئول موزه مردم شناسی اوز گفت: این موضوع نشان می‌دهد، مردم اوز در آن ایام، در دور افتاده ترین نقطه جنوب فارس و بدون در اختیار داشتن وسایل ارتباط جمعی ، از وقایع جهانی و بین المللی مطلع بوده و نسبت به آن واکنش نشان می دادند.
بازرگانی گفت: ما هم اینک این نامه را بعد از  ۷۳ سال از گذشت این واقعه آن را در دسترس عموم مردم قرار دادیم.
به گفته وی در متن این نوشته تاریخی آمده است:‌ "در چهارم ماه جمادی‌الاول سنه ۱۳۶۷ در مسجد شیخ(مصلّی) ختم سورهٔ مبارکه انعام اجماعاً خوانده شد به نیت فتح مسلمین بر مشرکین، مخصوصاً ملت فلسطین و قاطبه اعراب بر یهود که از سال ۱۳۳۷ دولت انگلیس به قوم یهود لعنهم‌الله سپرده بود و از آن تاریخ بین اعراب و یهود، جنگ و جدال برقرار است و در این سال نیز جامعه ملل متفق، متشکل در آمریکا رای به تقسیم فلسطین بین عرب و یهود صادر کردند و اعراب فلسطین، خصوصاً و دول عرب عموماً این تقسیم جامعه که فقط منظور دولت امریکا و روسیه ‌شوروی است، جداً رد کردند و از دو ماه به اینطرف، جنگهای شدید بین اعرابِ فلسطین و یهود آنجا برقرار است و اخیراً دولت انگلیس تصمیم گرفته فلسطین را تخلیه و ترک کند و در اثر این تصمیم، دولت مذکور دول عرب عموماً متفق شده، فلسطین را به هر قیمتی باشد از دست یهود نجات دهند. نصرهم‌الله‌ تعالی وخذل‌الله المشرکین والیهود، عموماً – باعث این ختم، آقای محمدشریف حسین‌نیا است، فرزند مرحوم حاج محمدعلی‌ ملاحسین و بعد از ختم سوره انعام به نفقه ایشان، مولود حضرت رسول‌ اکرم خوانده شد."

شهرستان اوز که دارای ۲ بخش مرکزی و بید شهر است، در فاصله ۳۴۵ کیلومتری جنوب شرقی شیراز قرار دارد. این شهرستان با ارتقای بخش اوز در تصمیم مهرماه ۱۳۹۸ هیات وزیران شکل گرفت.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۰۲/۱۶
روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اوز

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی