اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اوز

فعالیت های حوزه فرهنگ و هنر شهرستان اوز را با ما دنبال کنید.

اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اوز

فعالیت های حوزه فرهنگ و هنر شهرستان اوز را با ما دنبال کنید.

به بهانه روز جهانی صنایع دستی...

پنجشنبه, ۲۰ خرداد ۱۴۰۰، ۰۲:۳۴ ب.ظ

به نام خدا
*غیر از هنر که تاج سر آفرینش است دوران هیچ منزلتی جاودانه نیست*

هنر دست یا هنرهای دستی صنعتی است که حاصل روح بخشیدن به ملت ها و باعث افتخار فرهنگ ملی کشورهاست، صنعت دست یعنی آفرینش و دمیدن روح هنری در کالبد اشیا و صنایع دستی هنر چرخش و آفرینش دست است که امروزه صنایع دستی نامیده می شود و ریشه در فرهنگ، زندگی و معیشت انسان ها دارد و پایداری آنها نیز در گرو رعایت اصولی است که از انسان نخستین به انسان معاصر رسیده است و با روح و پیشینه فرهنگی هر قوم و ملت عجین شده است و از دیرباز عامل ایجاد اشتغال و کسب درآمد در مناطق مختلف است که با وجود تکنولوژی های جدید و پیشرفته در همه کشورها روز به روز بیشتر مورد توجه قرار می گیرد و حتی بیشتر از کارخانه ها و صنایع سنگین  به  توسعه اقتصادی کمک  می کند.

بسیاری از صاحب نظران اقتصادی نیز برای ایجاد، راه‌اندازی و بهره‌برداری و کاربردی بودن این صنعت و نیاز به سرمایه‌گذاری اندک  برای ایجاد یک شغل و سازگاری و استفاده از مهارت‌های بومی را از جمله  قابلیت‌ها و ویژگی‌های هنر دست و صنایع دستی می دانند.
به عنوان مثال  و طبق بررسی اساتید و هنرمندان این حوزه اکنون پوشش اسلامی (HIJAB) یکی از جنبه های فعال در عرصه مد و لباس جهانی است و بسیاری از برندهای معروف دنیای مد از گابانا تا اچ اند ام و دبنهامز و سایر برند های معروف دنیا  طرح های رنگارنگ جذابی را برای بانوان مسلمان تولید کرده اند که با استقبال زنان و دختران غیر مسلمان نیز روبرو شده است  و فرصت های کارآفرینی بسیاری را از  اصول و مبانی دوخت های متنوع ایرانی در اداور گوناگون در طراحی پارچه و لباس ایجاد کرده است که جز گرانترین هنرها بوده است.
اوز نیز از گذشته تا امروز در دل خود هنرمندانی را پرورش داده است که با تجربه گرانبهای خود و آنچه را  از پیشینیان آموخته بودند در قالب  پوشش و بر روی اشیا پیاده می کردند که نمونه  این هنر زیبای دستی را می توان در لباس محلی (رخت گشاد)که ثبت ملی نیز شده است به خوبی دید.
اما در سالهای اخیر هنر دست یا صنایع دستی و هنر سنتی  با کسب تجربه و الهام گرفتن از هنرمندان قدیم و برای  فراموش و منسوخ نشدن هنری مثل  خوس بافی و بله زنی و قلاب دوزی و تکه دوزی و غیره ...
هنرمندان قدیم و با تجربه و با سابقه در کنار دانش آموخته های هنرمند طراحی و تجسمی و دوخت در کنار هم با مهارت و خلاقیت این هنر را بر روی پارچه و مانتو و شال و  لباس های مجلسی بزرگسال و کودک پیاده کردند و  تلاشی شایسته تقدیر در میراث بزرگ ایرانی و فاخر داشتند که باعث شد فرصت کارآفرینی در عرصه طراحی پوشاک و لباس فرا روی فعالان کسب و کار مد ایرانی قرار گیرد و اوز به عنوان شهر خلاق مد و لباس در کشور برگزیده شود که البته مسئولان و خیرین با حمایت از این هنرمندان می توانند باعث رونق اقتصادی و پیشرفت و دلگرمی هنرمندان شوند تا بتوانند هنر  خود را به جهان عرضه کنند.

روز جهانی صنایع دستی را به  هنرمندان و هنردوستان و فعالان تبریک عرض نموده و امیدوارم   شاهد موفقیت روز افزون و  هرچه بیشتر  هنرمندان این حوزه باشیم.

 

فروغ هاشمی

مسئول اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اوز

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۰۳/۲۰
روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اوز

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی