اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اوز

فعالیت های حوزه فرهنگ و هنر شهرستان اوز را با ما دنبال کنید.

اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اوز

فعالیت های حوزه فرهنگ و هنر شهرستان اوز را با ما دنبال کنید.

بشکفد بار دگر لاله رنگین مراد
غنچه سرخ فرو بسته دل باز شود
من نگویم که بهاری که گذشت آید باز
روزگاری که به سر آمده آغاز شود
روزگار دگری هست و بهاران دگر
شاد بودن هنر است ، شاد کردن هنری والاتر
لیک هرگز نپسندیم به خویش
که چو یک شکلک بی جان شب و روز
بی خبر از همه خندان باشیم
بی غمی عیب بزرگی است که دور از ما باد
کاشکی آینه ای بود درون بین که در آن خویش را می دیدیم
آنچه پنهان بود از آینه ها می دیدیم
می شدیم آگه از آن نیروی پاکیزه نهاد
که به ما زیستن آموزد و جاوید شدن
پیک پیروزی و امید شدن
شاد بودن هنر است گر به شادی تو دلهای دگر باشد شاد

زندگی صحنه ی یکتای هنرمندی ماست
هر کسی نغمه ی خود خواند و از صحنه رود
صحنه پیوسته به جاست.
خرم آن نغمه که مردم بسپارند به یاد.   ژاله اصفهانی


قبلا هر زمان  شعر مرحوم ژاله اصفهانی را می خواندم و تبریک روز جهانی تئاتر و روز ملی هنرهای نمایشی را به هنرمندان این عرصه می گفتم این شعر که شاید برای دیگران تکراری باشد اما برای من تداعی خاطرات هنرمندان خصوصا تئاتر،بازی،صحنه و خاک صحنه خورده هایی بود که سالها تلاش کرده بودند تا چراغ نمایش را با کمترین امکانات روشن نگه دارند و مردم را با این هنر مهم و تاثیر گذار آشنا کنند،اما در دو سال اخیر که ویروس کرونا بیشترین ضرر را به بخش نمایش زد و چراغ صحنه ها اگر هم روشن بود برای اجرای محدود و مخاطبان مجازی بود ،باعث شد که این شعر با معنی تر و با نگاهی عمیق تر در ذهن شکل بگیرد.

اینکه هیچ کس تا ابد بر صحنه نخواهند ماند،هیچ نقشی همیشگی نیست و در بازی دنیا که همه ما بازیگران  صحنه آن هستیم شاید برخی نقشی کوتاه برخی نقشی بلندتر داشته باشیم و برخی نقش ها زیباتر و جلب توجه بیشتری کند و برخی نقش ها کمرنگ، اما با خاموش شدن چراغ صحنه همه نقش ها تمام شدنی هستند و تنها صحنه پیوسته به جاست!
 این را بیماری کرونا خیلی بیشتر ثابت کرد که بهاران دگری می روند و می آیند و این شاد کردن دلها و به فکر هم بودن های ما و تاثیری که بر مخاطب داشته ایم ثبت صحنه ها می شود.
هر ساله روز جهانی تئاتر در هر کشور متناسب با داشته های آیینی و نمایشی خود و فرهنگ خود جشن هایی را برای معرفی و دعوت مخاطبان به دیدن نمایش های صحنه ای و میدانی برگزار می کنند و در ایران بیشتر این جشن ها و آیین ها و مراسم های ویژه هنرهای نمایشی در اردیبهشت ماه برگزار می شد که به دلیل ثبت روز ملی هنرهای نمایشی در تقویم رسمی کشور احتمالا در فروردین ماه برگزار خواهد شد.
هنر تئاتر در طول تاریخ، هنری بود که ارتباط مستقیم با مردم داشت و بهترین راه برای انتقال پیام های مختلف روز و جامعه بود.شاید کمتر درک شود که نبودن تئاتر باعث بروز مشکلات بیشتری در جامعه ما می شود و بیشتر نمایش ها زبان پیشگیری از آسیب های اجتماعی و زبان حل مشکلی هستند و البته زبان انتقال فرهنگ یک جامعه که هنرمندان شهرستان اوز با وجود کمبودهایی که بود واقعا عملکرد خوبی داشتند.
تشکر میکنم از همه کسانی که در این سالها هنر و هنرهای نمایشی را حمایت کردند.به قول هنرمندان این عرصه اگر بنا باشد تا طبق گفته مسئولان همزیستی با ویروس کرونا داشته باشیم نیازمند برنامه‌ریزی‌های دقیق‌تر برای ادامه فعالیت هستیم. چراکه بسیاری از هنرمندان این عرصه به واسطه تولید و ارائه آثار نمایشی امرار معاش می‌کنند و حقیقتاً روزها و ماه‌هایی که پشت سر گذاشته‌ایم از نظر اقتصادی شرایط بسیار سختی بود و هنرمندان رشته های مختلف و این رشته مثل سایر کسب و کارها که از سر گرفته شد امیدشان به بازگشایی فعالیت‌ها است  و ان شاالله  که مسئولان در این زمینه تدابیری بیندیشند.


هفتمین روز از فروردین ،بهار طبیعت و روز جهانی تئاتر و هفته جوان بر هنرمندان و همه آن هایی که به تئاتر ارزش و اعتبار داده و سالهاست برای آن تلاش می کنند مبارک باد.

فروغ هاشمی

 

 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۰۱/۰۷
روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اوز

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی