اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اوز

فعالیت های حوزه فرهنگ و هنر شهرستان اوز را با ما دنبال کنید.

اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اوز

فعالیت های حوزه فرهنگ و هنر شهرستان اوز را با ما دنبال کنید.

پیام فروغ هاشمی به مناسبت روز فرهنگ عمومی

جمعه, ۱۴ آبان ۱۴۰۰، ۱۱:۵۵ ب.ظ

به نام خدا


آنچه که براى کشور ما و براى عناصر فرهنگى مهم است، گسترش کیفى فرهنگ است. یعنى تربیت شاعر، نویسنده، هنرمند و تربیت کسانى که بتوانند تولید هنرى بکنند و پایگاه هنرى را پیش ببرند. (مقام معظم رهبری)

 

۱۴ آبان ماه در تقویم ایران  روز فرهنگ عمومی است و یک هفته را  به این نام  نامگذاری و شاید برنامه ها و جلسات زیادی برگزار گردد، هرچند یک روز خاص برای این مناسبت در نظر گرفته شده است اما باید قبول کنیم که فرهنگ نمی تواند در یک روز یا هفته خلاصه شود…


نقدی هم که همیشه از زبان اهالی فرهنگ و‌البته هنر شنیده می شود و‌به جاهم هست اینکه تمام مناسبت ها با شکوه برگزار می شود و به آن اهمیت داده می شود اما‌ به این روز مهم که می رسد گاهی با یک تبریک در فضای مجازی تمام می شود…..


بارها گفته اند و شنیده ایم که «فرهنگ و هنر» در هر کشوری، رابطه نزدیکی با شناخت و حفظ هویت ملی آن کشور دارد و انسان بدون فرهنگ و هنر معنایی ندارد»
«فرهنگ و هنر در عین حال که دو مقوله ی جدا از هم هستند ولی مکمل یکدیگرند، به این معنی که مهم ترین میراث تاریخی بشر، فرهنگ اوست که وسیله تعامل و ارتباط او با دنیای پیرامونش به شمار می رود و هنر مهم ترین بخش فرهنگ است. اصالت هنر و پیوند آن با زندگی بشر، رمز ماندگاری آن است که در طول تاریخ با زندگی وی عجین شده است…»


همه انسان ها در طول تاریخ به فرهنگ نیاز داشته و دارند چرا که اساس و هویت زیر بنای شکل گیری هر جامعه و ملت فرهنگ آن است،از پوشش گرفته تا رفتار شهروندی و آداب و رسوم و زبان ،رفتار  و غیره همه را فرهنگ می نامند.فرهنگ مثل ساخت یک ساختمان نیست که  چند ساله تمام شود و  پایان کار بگیرد و‌بگوییم فرهنگ هم باشکوه تمام شد،فرهنگ ریشه و شالوده است که می توان  تاثیر و‌اثرش را به وضوح در کل جامعه دید.

 

و اما در مورد "فرهنگ عمومی "به طور کلی در تعریف این عبارت به ظاهر ساده اما گسترده گفته اند که فرهنگ عمومی؛ فرهنگ غالب و گسترده‌ای است که در میان عموم جامعه رواج دارد و حوزه‌ای از عقاید، ارزش‌ها، جلوه‌های احساسی و هنجارهاست .


"در مدلی که شورای فرهنگ عمومی ارائه کرده است. فرهنگ شامل دو حوزه کلی فرهنگ نظری و فرهنگ عمومی است. فرهنگ عمومی شامل امور فرهنگی، فعالیت‌ها و امکانات می‌شود.

 

فرهنگ عمومی مانند کل نظام فرهنگی و فرهنگ که در چهار وجه ظاهر می‌‏شود: درونی، روانی، نمادی، نهادی و آثار. از این رو می‌‏توان رگه‌های فرهنگ عمومی را در همه این جلوه‌‏ها یافت. فرهنگ عمومی، در کنار فرهنگ رسمی، در همه حوزه‌های زندگی اجتماعی، خانواده، حکومت، اقتصاد و سیاست ،آموزش و پرورش و بهداشت ونظایر اینها حضور دارد. از این رو نمی‌توان آن را به حوزه مشخصی محدود ساخت."


فرهنگ عمومی در کل «شبکه بهم تنیده، قدرتمند و مؤثر از دانش ها، گرایش ها و منش های عمومی جامعه است که در عین ابهام و نامرئی بودن، وجود و حضورش در جامعه احساس می شود و با قدرت خویش در سرتاسر زندگی، تابع خود می سازد»


ایران کشوری با تنوع زیاد فرهنگی و اقوام مختلف دارای فرهنگی غنی از گذشته تا  اکنون است و اوز شهری که از دیر باز به شهری فرهنگی و اهل کتاب و مطالعه شهره بوده است و دارای فرهنگی متنوع در آداب و رسوم و غیره است.


اوز توانسته است در سالهای اخیر با تکیه بر تجربه گذشتگان و در گذشتگان و جهاندیدگان بر گسترش و غنای فرهنگی خود بیافزاید و  تاثیر آن را در حوزه های مختلف با کسب عنوان های مختلف و میزبانی جشنواره های ملی و مذهبی در سطح کشوری و استانی و تاثیر آن در جامعه شاهد باشد .


۱۴ آبان‌ماه"روز فرهنگ عمومی" را به عموم همشهریان فهیم ، خیرین فرهنگی ،اعضای محترم شورای فرهنگ عمومی شهرستات ،دستگاه های اجرایی ،مدیران و دست اندر کاران امور فرهنگى وهمچنین سخت کوشان و تلاشگران عرصه فرهنگ، هنر و رسانه ،دبیران انجمن های فرهنگی و هنری و روسا و اعضای دبیرخانه های فرهنگی شهرستان و همراهان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اوز که از بدو تاسیس تا کنون متولی بسیاری ازبرنامه ها و جشنواره ها و‌عنوان های کسب شده بوده است تبریک عرض می نمایم.


به قول رودکی:


هیچ گنجی نیست از فرهنگ به           تا توانی رو هوا زی گنج نه

 

فروغ هاشمی مسئول اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ودبیر شورای فرهنگ عمومی شهرستان اوز


آبان ماه ۱۴۰۰

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۰۸/۱۴
روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اوز

نظرات  (۱)

۝۝۝۝♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥۝۝۝۝

۝۝۝۝♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥۝۝۝۝

هم میهن ارجمند! درود فراوان!

 با هدف توانمند سازی فرهنگ ملی و پاسداری از یکپارچگی ایران کهن

"وب بر شاخسار سخن "

هر ماه دو یادداشت ملی میهنی را به هموطنان عزیز پیشکش می کند.

خواهشمنداست ضمن مطالعه، آن را به ده نفر از هم میهنان ارسال نمایید.

 

آدرس ها:

 

http://payam-ghanoun.ir/

http://payam-chanoun.blogfa.com/

 

[گل]

۝۝۝۝♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥۝۝۝۝

۝۝۝۝♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥۝۝۝۝

 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی