اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اوز

فعالیت های حوزه فرهنگ و هنر شهرستان اوز را با ما دنبال کنید.

اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اوز

فعالیت های حوزه فرهنگ و هنر شهرستان اوز را با ما دنبال کنید.

آیین تجلیل از خیرین فرهنگی حوزه کتاب و برگزیدگان پویش های مختلف کشوری و استانی جشنواره کتاب و کتابخوانی و
رونمایی از کتاب در دانشگاه آزاد اسلامی اوز برگزار گردید.

 

 

در این آیین که با تلاوت قرآن توسط سلمان قائدی آغاز گردید محسن مهرآوران رییس دبیرخانه پایتخت کتاب اوز به عنوان اولین سخنران ضمن عرض خیر مقدم به مهمانان و  اعضای حاضر در مراسم،  بیان کرد دبیرخانه پایتخت کتاب اوز از سال ۱۳۹۵ دایر و از سال ۱۳۹۶ دفتر خود را به صورت رسمی در خانه فرهنگ (سرای زرنگار) که توسط  منصور فقیهی نژاد در اختیار هنرمندان قرار دارد افتتاح کرد. هدف از تشکیل این دبیرخانه مستند سازی فعالیت های حوزه کتاب و کتابخوانی و شرکت در جشنواره سالانه پایتخت کتاب ایران بود. وی گفت ما به وسیله مستند‌ سازی، طرح هایی که براساس فعالیت حوزه های مختلف در این ۵ سال تهیه شد، توانستیم در سال ۹۵ و ۹۸ عنوان شهر خلاق کتابخوانی در کشور را کسب کنیم و در سال ۹۶ و ۹۷ بین بیست شهر برتر ایران در حوزه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی شناخته شدیم و امسال نیز با ورود به مرحله نهایی و قرار گرفتن بین ۵ شهر برتر کشور امیدواریم که بتوانیم عنوان پایتختی کتاب ایران را از آن خودمان کنیم.

 


مهرآوران خاطر نشان کرد در این ۵ سال بیش از ۹۰ درصد زیرساخت ها و فعالیت ها در حوزه کتاب و کتابخوانی توسط اقشار مختلف جامعه بصورت داوطلبانه و توسط خیرین انجام گرفته است و باید از این بابت تشکر ویژه ای را از این افراد و انجمن ها انجام داد. وی با توجه به نبود وقت کافی برای ارائه کلیه طرح های انجام گرفته در این پنج سال فعالیت، به ارائه ی گزارشی از زیرساخت های در حال انجام از سال ۹۹ تا کنون و اهداف کلانی که مستند سازی حول آنها انجام میگرفته پرداخت که عبارت بودند از ۱) ارتقای رفتار وکردار اجتماعی افراد جامعه با خواندن کتاب های خوب و تاثیر ان در جامعه،۲) افزایش سرانه مطالعه در شهر و کشور و ۳) دسترسی آسان آحاد جامعه به کتاب.


وی در ادامه به چشم انداز ۵ ساله دبیرخانه پرداخت و از دولت و وزارت های تابعه درخواست کرد تا با توجه به آورده خیرین و انجمن ها و مردم، در راه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی، آنها نیز حمایت ها ، تسهیلات و بودجه های بیشتری را به این شهرستان اختصاص دهند.


رئیس دبیرخانه در پایان پیشنهادی را در خصوص آمار مطالعه روزانه مردم و گنجاندن آن در آیتم های سرشماری نفوس پنج ساله سراسر کشور را تقدیم فرماندار شهرستان کرد تا بتوان در سال های آتی آمار دقیق تری از سرانه مطالعه  در دسترس باشد و در مورد آن تصمیمات بهتری اتخاذ گردد.


در این مراسم علی‌اصغر علی پور فرماندار شهرستان از آن چیزی که به صورت عملی در شهر اوز نمود دارد، خیرین و مردمان شهر که به بیان واقعی به اثبات رسانده اند که پایبند فرهنگ و فرهنگ دوست هستند صحبت کرد و افزود مردم در این شهر نگاه ویژه ای به امر کتاب و کتابخوانی دارند. و از کتاب به عنوان  بزرگترین میراث بشری  نام برد که با در اختیار قرار گرفتن و در دست بودن می تواند   باعث توسعه و ترویج علم شود.

 


 سرهنگ سلمانپور فرمانده سپاه اوز  درباره  شعار هفته کتاب و کتابخوانی که «جای خالی را با کتاب خوب پر کنید» و  جایگاه و اهمیت کتاب و کتابخوانی و تاثیر مطالعه صحبت کرد.

 

 

انسیه گلابی بخشدار مرکزی اوز از عنوان های فرهنگی اوز نام برد و افزود جای خوشحالی است که اوز توانسته است بین این همه شهر و مرکز استان جز پنج شهری است  که مرحله نهایی رسیده است و باید ممنون زحمات همه  فعالان باشیم.
 


شیخ صالح انصاری رییس مجتمع علوم دینی و امام جمعه موقت از تاثیر کتاب و کتابخوانی و اخلاق نیکو بر اساس دستورات خدا و کتاب قرآن و نتیجه علم و  قلم و مطالعه که اگر با  اخلاق همراه نباشد، نتیجه‌ای جز وقت تلف کردن نخواهد بود صحبت کرد.

 


فروغ هاشمی مسئول اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی که مجری گری برنامه را نیز به عهده داشت هفته کتاب و کتابخوانی را تبریک گفت و از امید بخش معاونت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس که در برنامه اوز حضور پیدا کرده بود و مسئولینی که میزبان بودند تشکر کرد و گفت: به خاطر اهمیت این امر مهم و تاثیر گذار از مسئولین و خیرین و مردم و همه روسای ادارات شهرستان،‌ اصحاب رسانه و دانشگاه آزاد اسلامی اوز  و از مدیران کل قبلی و اکنون نمایندگان و مسئولین و شوراهای سابق و فعلی و ‌مهران عسکری وابراهیم احمدی رییس سابق دبیرخانه پایتخت و تلاش و زحمت محسن مهرآوران رییس دبیرخانه پایتخت کتاب اوز و همه اعضا و همراهان (که در ادامه اسامی را جهت اطلاع خوانندگان نام می بریم )تشکر کرد و گفت با توجه به شرایط معیشتی و کرونایی و سختی های زیادی که این دوره داشتیم تلاش ها بیشتر و تعامل و همدلی و هم افزایی بین دستگاه های دولتی و نیروهای مردمی بیشتر شد و تاثیر کتاب و کتابخوانی را می توان به وضوح در افرادی دید که در این مسیر به صورت جدی و با هدف رضای خدا و کمک به جامعه و ارتقای دانش و توانایی افراد و افزایش سرانه مطالعه تلاش شبانه روزی می کنند و از استمرار فعالیت ها، مسابقات و پویش های استانی و کشوری در حوزه ترویج کتاب و کتابخوانی‌ از جام باشگاه های کتابخوانی کودک و نوجوان،باشگاه دانشجویی کتابخوانی آبان دانشگاه آزاد،باشگاه کتابخوانی جهاندیدگان(سالمندان) باشگاه کتابخوانی زندانیان ،مروجان و تسهیلگران وکتابداران،پویش گران نذر دانایی و شهردار اوز که به عنوان رکن اصلی فعالیت نقش زیادی در طرح ها دارد وهمه کسانی که مسیر را هموار کردند تشکر کرد.

 

 

 

در این برنامه سارا سلمانپور نوجوان عضو  باشگاه کتابخوانی در مورد تاثیر کتابخوانی و فعالیت های هفتگی در سرای زرنگار (خانه فرهنگ) صحبت کرد و‌ در پایان کتاب باشگاه پنج صبحی ها نوشته «رابین شارما » را معرفی و برشی از کتاب را خواند از حال خوب و رمیصا زمانی و آلما ارژنگ از باشگاه کتابخوانی بهار  در مورد کتاب و کتابخوانی گفتند و غزلی از حافظ خواندند.

 


درپایان مهدی امیدبخش معاون اداره کل فرهنگ و‌ارشاد اسلامی استان فارس (که خبر کامل آن درج شده است) پس از سخنرانی به نیابت از خانواده بزرگ فرهنگ و‌ ارشاد اسلامی با همراهی سایر مسئولین لوح تقدیرهای معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد و مدیر کل ارشاد فارس را تقدیم کردند.


در این آیین از کتاب امواج ترجمه سیلوانا سلمانپور و کتاب مشارکت رویا در روز جشن نیمه شعبان نوشته صدف فصیح نیا رونمایی انجام شد که شرح کامل خبر آن در سایت کتاب ایران (ایبنا) موجود می باشد.

 

و اما خیرین حوزه زیر ساخت های فرهنگی که در زمینه ساخت و ساز های فرهنگی در سال ١٣٩٩ و١٤٠٠ با حمایت های مالی خود گامی بلند در سطح ارتقای جامعه و پیشرفت حوزه کتاب و کتابخوانی برداشتند و خیرینی که دبیرخانه خانه پایتخت کتاب را در دو سال یاری کردند و از سایر خیرین در سال ١٣٩٨ تقدیر به عمل آمد.


-زیر ساخت ها
منوچهر محمدی آزاد، محمد فقیهی، منصور فقیهی نژاد، عبدالقادر فقیهی، عبدالرحمن خضری، حمید خضری، ساسان پیرزاد، عبدالحمید هنری، خدیجه طاهر زینل پیرزاد، انجمن نواندیشان اوز، محمد محمودی، محمد خضری


خیرین همراه دبیرخانه و جام باشگاه های کتابخوانی و پویش گران نذر دانایی در سال ١٣٩٩ و ١٤٠٠
سیلوانا سلمانپور ، سید مرتضی هاشمی، عبدالوهاب کرامتی، فاروق رکنی، حاجی مزرعی، حسام وطن پور، ابراهیم ملکی، فوزیه خضری، سعید شریفی، فایزه اورنگ، فطریه زمین پیما، طیبه نامی، اسما سادات هاشمی، عبدالله معصوم نژاد


خیرین چاپ کتاب
دبیرخانه پایتخت کتاب، انجمن نواندیشان شورا و شهرداری، انجمن تجسمی

 

اعضای هیت اجرایی دبیرخانه پایتخت کتاب اوز
محسن مهرآوران، مسعود کراماتی، ساسان پیرزاد، جعفر راستگو، محمدرسول رفعتی فریدون نامی،ر امش رحمانپور، سنا ملاحت، ریحانه حسینی، ابراهیم احمدی، فوزیه زارع، فروغ هاشمی

 

عکس: گلی برازنده

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۰۹/۰۱
روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اوز

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی